האיכות של מוצרים ושירותים שונים היא נושא שנבחן בזמן תהליך הייצור (ולא רק) בתשומת לב רבה. אך כאשר לומדים על כך לראשונה, קל לבלבל בין כמה ממושגי הבסיס בנושא זה, ובעיקר בין בקרת איכות להבטחת איכות. מה כל אחד מהם אומר ומהם ההבדלים ביניהם? בואו נעשה סדר בעניינים.
למוצרים יש דרישות ספציפיות שעליהם לעמוד בהן. כמו כן, בדרך כלל מוגדרת רמת איכות מבוקשת, תוך הבאה בחשבון של פרמטרים ספציפיים שאפשר לבדוק ולמדוד באופן מדויק, למשל עמידות של המוצר בתנאי טמפרטורה מסוימים או גימור חלק של פני השטח. בהגדרה בסיסית פשוטה, הבטחת איכות היא הצעדים הננקטים כדי שהאיכות המבוקשת של המוצר תמומש בפועל. זהו התחום המכונה באנגלית Quality Assurance או QA. זהו מושג המוכר לרבים דווקא מתחום התוכנה, וגם בתחום הזה דרושים אנשי מקצוע שיבדקו בין השאר את העמידה בדרישות ובאיכות המבוקשות. הבטחת איכות באה לידי ביטוי כמעט לגבי כל מוצר פיזי או וירטואלי, משלב התכנון ועד הייצור ולפעמים גם לאחריו.
בשונה מ-QA, בקרת איכות (Quality Control או QC) היא כל מה שעושים כדי לבדוק אם האיכות של המוצר היא אכן כמבוקש לאחר שסיימו לייצר אותו. הבדיקה יכולה להיעשות באמצעות כלים שונים, למשל חיישנים, אשר מזהים מקרים חריגים בזמן אמת. המונח בקרת איכות עשוי לתאר גם את תהליך הבקרה על הבדיקה עצמה.
גם הבטחת איכות וגם בקרת איכות עשויות להידרש קודם כול כאילוץ עסקי עבור מפתחי המוצר, בעקבות הצורך לעמוד בקריטריונים שונים: תקנים הדורשים איכות, דרישות מגורמים הנותנים אישורים בהתאם לאיכות זו, הצורך לעמוד בסטנדרטים של השוק ומול המתחרים המובילים וגם דרישות הלקוחות. יישום התהליכים של הבטחת איכות ובקרת איכות מועיל בסופו של דבר גם לעסק וגם ללקוחותיו. יש לו השלכות ניכרות על שימור לקוחות כלקוחות מרוצים, על חיזוק תדמית איכותית, על שיווק מפה לאוזן, על השגת לקוחות חדשים, על היכולת להעלות מחירים בתמורה לאיכות הגבוהה, על מיצוב העסק בחזית ענף התעשייה שהוא נמצא בו ועוד.
היבט התפקוד הטכני של המוצר הוא רק חלק אחד מהבדיקות, ובמקרים רבים גם למראה של המוצר יש השפעה רבה על האיכות שלו, או לפחות כפי שהוא נתפס בעיני הלקוחות. גם את המראה של המוצר אפשר לבדוק ובכך להבטיח את איכותו הגבוהה והעקבית.
כמו כן, התהליכים האלו הם מקור לשיפור מתמיד ברמת המוצרים של העסק. יש כאן מעגל מתמשך של בדיקת הרמה של המוצרים הקיימים, תיקון פגמים במוצר וגם בתהליכי הייצור שלו וגיבוש רעיונות לשיפור. שיפור זה לא חייב להיות דווקא במוצר הנוכחי, וייתכן שהוא ישתלב במוצר עתידי או בגרסה יוקרתית יותר של המוצר שבו התגלתה תקלה.
אם ההבדל בין שני המונחים עדיין לא ברור בעקבות קריאת ההגדרות (וזהו אכן נושא מבלבל מעט), כדאי להסתכל על הדברים גם בפרספקטיבה רחבה יותר: ניהול איכות הוא המונח הכללי והרחב ביותר בנושא זה. במסגרתו מבצעים תהליכים שנועדו להבטיח את איכות המוצר בסוף תהליך הייצור (הבטחת איכות) ובקרה גם על תהליכי הייצור עצמם (בקרת איכות). בהתאם לכך, ניהול והבטחת איכות מתבטאים יותר ברמת התכנון התאורטי והניהול, ובקרת איכות מתבטאת יותר ברמה מעשית של פעולות בשטח, כגון בדיקות מדגמיות של מוצרים מוכנים.
תהליכי ייצור ועיבוד שבבי הם תהליכים שבהם נפוצות מאוד בקרה ממוחשבת ואוטומציה. שיטות אלו מסייעות בתהליכים של הבטחת איכות ובקרת איכות וגם מסייעות לצמצם את העלויות שלהם. כמו כן, ייצור הוא תחום שנדרש לעמוד בתקנים רבים (למשל ISO 9001), כך שמלכתחילה יש שיטות ומכשירים רבים שבהם נערכות בדיקות לכל אורך תהליך הייצור.
העלויות הישירות של הבטחת איכות ובקרת איכות חלות על היצרנים של המוצרים והשירותים, כיוון שזוהי אחת מהדרכים שלהם להשקיע באיכות המוצר ובווידוא שהם משווקים את המוצרים הכי טובים ללקוחות. עם זאת, הבדיקות האלו מייקרות את תהליך הייצור כולו ולכן הן עשויות להשפיע גם על המחיר של המוצר הסופי.
להבטחת איכות יש שיטות רבות מאוד לבדיקה מקיפה וספציפית של כל פיצ'ר וחלק של המוצר. הינה 3 מהשיטות השימושיות ביותר להבטחת איכות של כל מוצר פיזי או דיגיטלי:
הבטחת איכות, בקרת איכות וכל מה שנוגע לניהול איכות הפכו היום לעניין סטנדרטי עבור עסקים המעוניינים להפיק מוצרים ושירותים ברמה גבוהה. זהו תחום בשל מאוד מבחינת העולם העסקי שאפשר ללמוד אותו היטב ובלי מאמץ מיוחד, ותועלותיו רבות ולכן משתלם להשקיע בו.
תקנים