ייצור אב טיפוס - הצעד הראשון בהפיכת רעיון למציאות

הדרך להצלחה עם רעיון חדש איננה פשוטה. בין הרעיון המבטיח למוצר המצליח בשטח יש דרך ארוכה, ואחד הצעדים הראשונים הוא תהליך של יצירת אב טיפוס. מהו אב טיפוס ומהן המטרות שלשמן הוא נוצר? אילו תועלות הוא מספק? כל התשובות לשאלות האלו ועוד מידע חשוב בנושא נמצאים ממש כאן. 

אב טיפוס: מה זה אומר?

אב טיפוס של מוצר הוא גרסה פשוטה ובסיסית שלו, אשר נועדה למטרות שונות שנפרט עליהן בהמשך. אב טיפוס הוא איננו המוצר הראשון שיוצרים כדי לשווק לציבור, אלא ייצור של אב טיפוס ובדיקתו הם שלבים מקדימים לתכנון הסופי ולייצור ההמוני של המוצר.

מהו ההבדל בין האב טיפוס למוצר הסופי?

אב טיפוס הוא כאמור לא מוצר במצבו הסופי, אלא מעין דגם חלקי וראשוני של המוצר. הוא שונה באופן טבעי במגוון היבטים מהמוצר הסופי:

  • עלויות היצור – אב טיפוס הוא מוצר בודד, ולכן הוא נחשב הוצאה קטנה ביחס לעלות הכוללת של התהליך של פיתוח מוצר חדש. דווקא מסיבה זו אפשר להשקיע בו יותר אם הדבר נדרש
  • חומרי הייצור – את נקודת המוצא לגבי חומרי הייצור מספק התכנון המקורי של המוצר. בהתאם למטרות של האב טיפוס עשויים לבחור בחומרים פשוטים יותר או אולי להפך. פיתוח מוצר מפלסטיק מספק אפשרויות רבות כיוון שעולם זה הוא כיום רחב ומתוחכם מאוד. כמו כן, בדיקת האב טיפוס אחרי ייצורו עשויה להעלות תובנות חשובות לגבי חומרי הגלם, ויכול להיות שהמוצר הסופי יהיה עשוי מחומרים שונים לחלוטין
  • הגודל – אב טיפוס יכול להיות במקרים רבים קטן מהמוצר שמתכננים, תוך שמירה על קנה המידה, והוא מאפשר ייצור חסכוני ומהיר יותר. הגודל המתאים ועצם המזעור תלויים בנסיבות המיוחדות של המוצר, ולפעמים יהיה חשוב ומתאים להכין אב טיפוס דווקא בגודל הסופי המיועד. כמו כן, יש מקרים שבהם נוח לעבוד דווקא עם אב טיפוס גדול מהמתוכנן
  • התהליך – כיוון שלא מדובר על תהליך ייצור המוני ולאור החשיבות של אב טיפוס, עשויים לממש אותו בתהליך מורכב ויקר יחסית. מעבר לכך, אב טיפוס מיוצר בתהליכים שגרתיים של ייצור ועיבוד, למשל עיבוד שבבי, תהליך נפוץ עבור מוצרים בהתאמה אישית ומוצרים חד פעמיים מסוג אב טיפוס. במאמר מכונת CNC: המדריך המקיף לשנת 2024 תוכלו ללמוד על כך יותר. עם זאת, בניית אב טיפוס עשויה לדרוש עבודת גימור בעיבוד שבבי פחותה יותר ביחס למוצר הסופי

מהי החשיבות של ייצור אב טיפוס?

בניית אב טיפוס למוצר היא בעלת חשיבות אסטרטגית גדולה. זהו לא סתם עוד שלב טכני בפיתוח – יצירת אב הטיפוס היא נקודת מעבר חיונית בין השלב הרעיוני לשלב המעשי. היא מאפשרת לבחון לעומק את הרעיון ובאמצעות הבחינה הזו לצמצם עלויות וזמן של ביצוע שינויים ותיקונים בהמשך. יצירה של אב טיפוס גם מסייעת להעריך היבטים חשובים של ייצור המוצר הסופי כמו העיצוב שלו, החומרים שצריך כדי לייצר אותו, עלויות החומרים ותהליך הייצור ועוד. יצירה של אב טיפוס ובדיקה שלו מאפשרות להגיע לשלב הייצור ולרוכשים המיועדים עם מוצר בשל ככל האפשר.

שימושים נפוצים

אפשר להשתמש באב טיפוס של מוצר למטרות רבות, ויש כמה שימושים בולטים במיוחד:

  • בדיקת המוצר – לבדוק ולוודא שהמוצר אכן עובד כפי שמצפים ממנו, שהרעיון הבסיסי שלו מעשי ושהמימוש שלו לא יקר או מסובך מדי. תוכלו גם לקבל בעקבות בדיקת אב טיפוס תשובות טובות לשאלות שעלו בתהליך של תכנון המוצר
  • זיהוי כשלים – בניית אב טיפוס עשויה לאפשר זיהוי כשלים, שלא יתגלו במסגרת התכנון התאורטי. באופן מעשי, כשלים מתגלים במוצרים במקרים רבים גם לאחר הפיתוח הסופי. המוצר יוצא לשוק ואנשים רבים משתמשים בו, וזהו שלב שבו מתקבל פידבק משימוש נרחב. מוטב שהפידבק על כשלים יגיע משלב הבדיקה ומוקדם ככל האפשר, אחרת הנזק התדמיתי והכספי עלול להיות גדול
  • הצגה לפני גורמים שונים – אב טיפוס מאפשר גם להציג מוצר פיזי ומוחשי לפני גורמים שונים שהיזמים נמצאים איתם בקשר, למשל משקיעים שחשוב להמחיש להם את המוצר בצורה ברורה (גם אם ראשונית) או גורמי עיתונות, במסגרת הוצאת הודעה לעיתונות על התקדמות המיזם. גם גורמי רגולציה עשויים לרצות לראות דגם כזה, יועצים שצריכים להבין בבירור את הרעיון שלכם, אנשים המתעניינים ברכישת המוצר בעתיד או אפילו מי שמתעניין ברכישת החברה. בכל המקרים האלה עשויים להפיק תועלת מדגם ממשי יותר מסתם מודל ממוחשב

מי אחראי על הביצוע של תהליך הפיתוח והעיצוב?

לפני שאב טיפוס מגיע לצוות שינסה אותו, הוא עובר שלבים רבים של תכנון וייצור, בשיתוף היזם, מהנדסים ומעצבי מוצר, היצרן ואף מפתחי תוכנה (אם כלולה בו גם תוכנה). ספק מומחה בתחום זה כמו ישר פלסטיק הוא כמובן שותף חיוני וחשוב לתהליך הפיתוח. מפירוט תחומי ההתמחות של ישר פלסטיק ומהעמוד פרויקטים בתעשייה תוכלו להתרשם באתר החברה מהיקף הפעילות ומסוגי המוצרים, השירותים והפרויקטים שהחברה שלנו משתתפת בהם.

התהליך של בניית אב טיפוס: כמה שלבים חשובים

כשם שאפשר לתאר את השלבים לפיתוח מוצר חדש על פי חלוקה מקובלת, כך יש גם לפיתוח אב הטיפוס שלבים אופייניים:

  • בדיקת פטנטים ורעיונות קודמים – אחרי גיבוש הרעיון שלכם ולפני שמתקדמים לייצור ביטוי פיזי שלו (אב טיפוס), חשוב לוודא שאין כבר רעיון דומה או זהה בשוק. ייתכן שהמוצר שלכם כבר הומצא, נרשם כפטנט והוצג בשוק. יש מקרים שבהם אנשים לא מודעים לכך שבעבר עלו רעיונות רבים הדומים למה שהם חשבו עליו, וייתכן שאין טעם להיכנס לתחרות מול מוצר קיים ומצליח, שלא לדבר על מצב שבו תגלו שהרעיון כולו כבר הוצג בשוק ונכשל
  • שלב הפיתוח – אם החלטתם להתקדם למימוש המוצר, מגיע השלב המורכב והמאתגר של הפיתוח, הכולל את השלב הראשוני שבו אנו מתמקדים כאן – פיתוח אב טיפוס. הדרישות הבסיסיות מהמוצר ומאב טיפוס שלו יוגדרו במסגרת מסמכים בסיסיים כגון SRR (System Requirements Review). הפיתוח עושה לרוב שימוש נרחב בתוכנות עזר, במסמכים שמתארים את אב הטיפוס, בשרטוטים מפורטים שלו (כולל בתלת ממד) ואף בסימולציות שונות של אופן פעולתו. אם חיפוש הפטנטים והמוצרים בשלב הקודם זיהה פטנטים ומוצרים קיימים דומים, אפשר וחיוני להשתמש גם במידע הזה. אסור לכם כמובן לנצל רעיון שמוגן בפטנט שעדיין בתוקף, אך אם רשום פטנט שהוא כבר לא בתוקף אפשר להיעזר במידע הטכני המפורט בו. כמו כן, הפיתוח של אב טיפוס מתמקד בהיבט ההנדסי של המוצר, וההיבט העיצובי-אסתטי חשוב פחות בשלב זה, אם כי ההיבט העיצובי עשוי להיות חשוב גם באב טיפוס מבחינת ממשקי המשתמש
  • בנייה בפועל – לבסוף יש יצירת אב טיפוס בפועל. אפשר לממש זאת כיום באופן זריז למדי ואף לייצר כמה דגמים שונים לשם ההשוואה. בהקשר המשפטי שהזכרנו קודם לגבי פטנטים, כדאי להגיע לשלב הבנייה של אב טיפוס לאחר שתכננתם גם את היבט ההגנות המשפטיות. תכנון וייצור של אב טיפוס הוא שלב שבו היזמים כבר חושפים את רעיונותיהם לגורמים חיצוניים. לפעמים זה קורה עוד לפני כן, למשל במסגרת קבלת שירותי ייעוץ, וחיוני לחשוב ולתכנן היטב, אם וכיצד מגינים על הידע הייחודי שפיתחתם באמצעות פטנטים, הסכמי סודיות וכלים דומים

אחרי שלב ההכנות – שלב הבדיקות

אחרי התכנון והייצור של אב טיפוס, מגיעים לשלב שבו בודקים אותו בפועל. חשוב להקדיש לשלב זה די זמן ומשאבים נוספים, לאור חשיבותו הגדולה ולתועלת שאפשר להפיק ממנו. הבדיקות עשויות להיות מסוגים שונים, למשל בדיקת POC.

 

מה זה POC? 

במקרים רבים, לפני שמגיעים ליצירת המוצר או אב טיפוס שלו, מעוניינים להוכיח היתכנות של עיקרון הפעולה של המוצר. אם זה מוצר שמבוסס על רעיון חדשני, האם הוא בכלל יעבוד בפועל? כדי לבדוק זאת אפשר ליצור מעין אב טיפוס בסיסי מאוד, שלא חייב בהכרח להראות כמו המוצר המתוכנן. מוצר או שלב זה מכונה בשם Proof Of Concept. מטרתו היא לבדוק ולהמחיש שעיקרון היסוד של המוצר עובד. לפעמים יש כמה עקרונות טכניים כאלו שיש לבדוק, ואם בודקים את כולם במסגרת דגם פשוט הדבר קרוב יותר לאב טיפוס. בגישה של POC מתמקדים בדרך כלל בבדיקת היבט מרכזי אחד, ואפשר להבין זאת היטב מההמצאה של נורת הלהט – POC עשוי להיות המחשה פשוטה, המראה שחוט להט עשוי להפיק אור. אין צורך עבורה במכל הזכוכית הידוע, בהברגה שיש לנורה בקצה, בבית מנורה וכדומה.

מהן העלויות?

עלויות הייצור של אב טיפוס משתנות בהתאם לפרמטרים רבים. חלקם היבטים שצריכים בכל מקרה להופיע בתהליך, ואחרים יהיו נתונים לבחירת המפתחים. לשם כך אפשר לשקול חלופות שונות מתוך העולם העשיר מאוד של הכימיה והפלסטיק באופן ספציפי. כדי לבחור היטב בין האפשרויות השונות, צריך כמובן להכיר אותן. למשל, ללמוד מה זה אולטם – ULTEM. מבחינת צמצום עלויות (ולא רק) כדאי לשקול עבודה עם ספק המציע את כל הדרוש בתחום הפלסטיק במקום אחד. התועלות מכך כוללות קבלת מוצר איכותי יותר, חיסכון בפחת וכן חיסכון בהוצאות על ניהול לוגיסטיקה והובלה. ישר פלסטיק מציעה פתרון שלם כזה, הכולל שירותי אפיון, ייצור, הרכבה ואריזה. כך תקבלו אחריות אחת על כל העבודה וגם מענה לכל הדרוש לכם מכתובת אחת.

על אף שתכנון וגם ייצור של אב טיפוס אינם זולים, זוהי השקעה המחזירה את עצמה בחיסכון בהוצאות בהמשך. בתכנון נכון עשוי להיות יחס מצוין ומשתלם מאוד בין העלות של אב טיפוס להחזר ההשקעה בו (ה-ROI). בעזרת בניית אב טיפוס אפשר במקרים רבים לחסוך באמצעות ויתור על אלמנטים שונים, שהם גם יקרים וגם לא חיוניים לשלב הבדיקות. 

לסיכום

מימוש רעיון הנדסי או יזמי כלשהו דורש איכות לכל אורך הדרך, כדי לקבל תוצר שיצליח בשטח ובשוק. ייצור של אב טיפוס הוא שלב מפתח בדרך לכך כדי לבדוק שהמוצר אכן משתלם ומסוגל לפעול כצפוי, ואפשר מראש לטפל בכשלים עוד לפני שמתחילים בייצור ההמוני. אם תקפידו על גישה יסודית ואיכותית בנושא של אב טיפוס, תקלו על עצמכם מאוד בהמשך הדרך ותשפרו את סיכויי ההצלחה של המוצר שלכם.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן