ממה עשוי פלסטיק? בואו להחכים!

השאלה ממה עשוי פלסטיק אולי נשמעת מוזרה, אך פלסטיק הוא למעשה לא חומר ספציפי אחד. נקודה זו איננה טכנית בלבד אלא היא בעלת חשיבות גדולה מאוד – גם עסקית וגם בחיי היום-יום. אחד היתרונות החשובים של הפלסטיק הוא ברבגוניות שלו כחומר מלאכותי. האפשרויות הרבות שהוא מספק מבוססות על האופן שבו הוא מיוצר ועל הרכבו, שניתן להתאמה מעולה לדרישות שונות. אז ממה הוא עשוי? וכיצד הוא מיוצר? הינה כל מה שחשוב לדעת.

ממה עשוי הפלסטיק?

כעקרון, פלסטיק הוא חומר מלאכותי מבוסס פולימרים, אך חשוב להבין ממה עשוי פלסטיק מעבר לכך. פלסטיק כמוצר תעשייתי כולל גם חומרים נוספים, בהתאם לתכונות שמעוניינים להקנות לו. למשל חומרי חיזוק, חומרי צבע, חומרי הקצפה או חומר מיוחד אשר מעכב בערה. אם נשוב לפולימרים, שהם הבסיס לפלסטיק, מקור נפוץ להם הוא תהליכי זיקוק של נפט. עם זאת הם עשויים להיות מופקים גם ממקורות אחרים, כולל גומי או תאית. המוצר שמתקבל בעזרתם לבסוף הוא "פלסטי", כלומר, נוח מאוד לקביעת צורתו בהתאם לצורך.

תהליך ייצור פלסטיק

חומרי הגלם שדרושים לייצור הפלסטיק נפוצים בכל מקום, עובדה אשר תורמת לזמינותו ולצמצום מחירו. הפלסטיק מקבל הרכב חומרים שתואם למטרות המיועדות לו וכך מייצרים את סוגי הפלסטיק הבולטים האלה לדוגמה:

  • PVC – פוליוויניל כלוריד הוא בין סוגי הפלסטיק המוכרים והוותיקים ביותר. הוא משלב עלות נמוכה מאוד, קלות משקל ועמידות.
  • PET או PETE – פוליאתילן טרפתלט הוא סוג פלסטיק אשר מצטיין בעמידות לחום ובקשיחות רבה.
  • HDPE – פוליאתילן בצפיפות גבוהה עמיד מאוד אך גם גמיש.
  • LDPE – פוליאתילן בצפיפות נמוכה. חומר שקוף ומתאים לשימוש ובמגע עם מוצרי מזון.
  • PP – פוליפרופילן הוא סוג פלסטיק אשר עמיד מאוד בחשיפה לחום ולכימיקלים.
  • PS – פוליסטירן הוא הרכב פלסטיק שמסיבות שונות מתאים מאוד לייצור מוצרים חד פעמיים.

 

ישנו כמובן תהליך מורכב של פיתוח מוצר פלסטיק עוד לפני הייצור עצמו. אצל יצרן מוביל כגון י.ש.ר תעשיות פלסטיק תוכלו לקבל מענה שלם לכל הדרוש כולל אפיון, ייצור, הרכבה ואריזה. באתר החברה תמצאו בעמוד הבית מידע נוסף, כמו מידע על מחלקת הזרקות הפלסטיק המתקדמת שלה ועוד. תהליכי ייצור פלסטיק איכותיים מבוצעים בסביבה נקייה מאוד. אם מדובר בייצור פלסטיק לתחום הרפואי או קוסמטיקה רפואית, רמת הניקיון עשויה להיות גבוהה מאוד ותואמת לתקנים בין-לאומיים. מכונות ייצור הפלסטיק ניתנות לשליטה מרכזית באמצעות מערכת ניהול ריצפת ייצור, כדי לספק תוצאות מדויקות ותפוקה מרבית. ישנם כמובן גם תהליכי בקרת איכות, שמבטיחים שהמוצרים יופקו באיכות המבוקשת באופן עקבי.

איך מייצרים פלסטיק בצורות שונות?

מעבר לכימיה, איך מייצרים פלסטיק ברמה הטכנית?

  • הזרקה – הזרקת הפלסטיק במצבו הנוזלי לתוך תבניות מיוחדות, מאפשרת להשיג כל צורה רצויה של החלק המיוצר. אפשר גם להזריק שני חומרים על אותו מוצר (טכניקה אשר מכונה הזרקה דו קומפוננטית). אגב, גם תכנון וייצור התבניות האלה הוא חלק מיוחד וחיוני בתהליך. לאחר מכן חלק הפלסטיק מתייבש ומוכן, לפחות בצורתו הבסיסית המבוקשת.
  • עיבוד שבבי – שלב של עיבוד נוסף של חלק הפלסטיק שהתקשה. זאת באמצעות טכניקות עיבוד שבבי סטנדרטיות, שבעזרתן מעבדים חומרים מסוגים שונים. העיבוד השבבי מבוצע באמצעות מכונות ייעודיות, כמו כרסומות ומכונות CNC, מכונות אלקטרו ארוזיה (EDM) ומכונות חיתוך בחוט (WIRE CUT).
  • צביעה והדפסה – כעת אפשר לצבוע את החלק אם וככל שנדרש, ואפילו להדפיס עליו, כולל צביעה דקורטיבית או צביעה מסוגים מיוחדים. למשל בצבע מוליך, כתחליף לשימוש בסיכוך, לשם הגנה מהפרעות תדרי רדיו והפרעות אלקטרומגנטיות. אפשר להדפיס ביעילות אפילו על משטחים שאינם ישרים, בשיטת הדפסת הטמפון (tampon printing). צביעה והדפסה הן חלק מההיבט של עיצוב פני השטח וגימור של המוצר. יש לכך גם היבטים אסתטיים וגם היבטים מעשיים לשימוש שיבוצע במוצר בפועל.
  • הרכבות – אפשר לחבר חלקי פלסטיק שונים וחלקים מפלסטיק לחלקים אחרים במוצר שמייצרים. כאן נכנסות לתמונה טכניקות כגון הלחמות אולטרה סוניות, החדרת אינסרטים והרכבות אלקטרו מכאניות.

טכניקות נוספות לייצור פלסטיק, כוללות שיחול (אקסטרוזיה), למינציה, יציקה בנשיפה, יציקה בלחץ ועוד.

שאלות נפוצות

האפשרויות הרבות מבחינת הרכב הפלסטיק, הביאו לכך שתהליכי ייצור פלסטיק הם חלק מייצור מוצרים למגוון רחב של תחומים ותעשיות. כמה דוגמאות בולטות לכך הם מוצרים חד פעמיים, שקיות ואריזות, מוצרי אינסטלציה ומעטפת הגנה לכבלי חשמל ותקשורת.  

אחד החסרונות הבולטים של עולם הפלסטיק הוא שרוב סוגי הפלסטיק אינם מתכלים. האימוץ הרחב של השימוש בפלסטיק הופך זאת למפגע סביבתי חמור. כדי לפתור אתגר זה, התפתחו עם השנים פתרונות לייצור פלסטיק מתכלה. אחד המתקדמים והמעניינים שבהם הוא ה"ביופלסטיק" – סוג פלסטיק המבוסס על חומרים ביולוגיים. תודות לכך ביופלסטיק מתפרק באופן טבעי וגם משתלב בסביבה שלתוכה הוא מתפרק באופן חיובי ובלתי מזיק.

הזכרנו קודם את יתרון הרבגוניות באפשרויות להרכב הפלסטיק ולכן גם לשימושיו. מעבר לכך, יש לפלסטיק יתרונות רבים נוספים. אלה כמה דוגמאות בולטות: הוא חומר זול מאוד ולכן הייצור וגם המחיר לצרכן נוחים מאוד. אפשר לעבד אותו לצורות רבות ובגימור מסוגים שונים בקלות יחסית. הפלסטיק הוא חומר חזק ועמיד. כמו כן, משקלו נמוך ביחס לחוזק המושג.

לסיכום

בכל הנוגע לפיתוח וייצור מוצרים, כמעט בכל תחום שהוא, כדאי לשקול גם שימוש בפלסטיק. האם הוא יתאים גם למטרה מיוחדת שדרושה לכם? אם תתייעצו עם מומחים ייתכן שתופתעו לגלות שהתשובה לכך חיובית!

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן