איך לצבוע פלסטיק – המידע המלא על התהליך

כל חומר מציב אתגרים בייצורו, בעיבודו ובאופן הגימור המבוקש שלו. במסגרת שלבי הגימור האפשריים אפשר לטפל באופן מיוחד במראה המוצר באמצעים כגון עיבוד שבבי מיוחד של פני השטח שלו או הדפסה על גביו בהתאם לצורך. אפשרות נוספת ונפוצה מאוד היא צביעה. אפשר כמובן גם לשלב שיטות גימור שונות, אך כאן נתמקד בנושא החשוב של צביעה ובאופן ספציפי צביעת פלסטיק. מה חשוב לעשות לפני הצביעה, באילו תנאים היא מתבצעת ואיך נצבע פלסטיק בבית? במאמר הזה נענה על כל אלה ועוד.

לפני הצביעה

אז איך לצבוע פלסטיק? זו היא לכאורה שאלה פשוטה, אך בהתאם לנסיבות היא עשויה להיות גם בעלת מורכבות מסוימת. בכל מקרה, לפני שמתחילים בתהליך של צביעה, יש לברר מול הלקוח מהם הצרכים המדויקים של המוצר, מהי המטרה הכללית שלו ומהו אופן השימוש המיועד בו. זאת מאחר שצביעה היא לא תמיד אותו הדבר והיא גם לא בהכרח דבר פשוט. בהתאם לנסיבות, הצביעה עשויה לדרוש תכונות מיוחדות, כגון עמידות גבוהה לחום לדוגמה. נקודה חשובה נוספת היא גוון הצבע המדויק הנחבר, שכן גם לצבע הלבן יש גוונים רבים. אז כיצד נדע בדיוק מה הצבע והגוון המבוקשים? יש לכך היום פתרונות מוסכמים, אשר מאפשרים לתאם בין לקוחות לבין ספקי שירותי צביעה שונים. כך שאם אתם מעוניינים בגוון מאוד מסוים למוצר הפלסטי שלכם, אפשר לתאם זאת עם היצרן על פי המוסכמות. בעולם הדפוס מדברים במונחים של CMYK – שילוב הצבעים Cyan (כחול), Magenta (אדום), Yellow (צהוב) ו"Key" (בפועל שחור). באופן דומה, בנוגע לצביעה אפשר להשתמש בשיטה הנפוצה של מניפת הצבעים "פנטון" (Pantone). כל צבע בגוון ספציפי, מוגדר בדיוק באמצעות קוד מזהה וזו היא נקודת הייחוס המונעת אי הבנות וטעויות. אגב, שימו לב לא לבלבל בין צביעה לבין הדפסה. אלה שני סוגי שירותים אשר הולכים ביחד ועוסקים בגימור המוצר, אך הם למעשה שירותים נפרדים. אם תידרש הדפסה, היא תבוצע אחרי הצביעה.

צביעת פלסטיק מקצועית

הינה שתי דוגמאות בולטות לצבעים מיוחדים הזמינים לבחירתכם:

  • צבע מסוג PU – צבע חזק מבוסס פוליאוריתן (Polyurethane)
  • צבעים מטאליים – צבעים המספקים מראה מתכתי בגוונים שונים

כדי לקרוא מידע נוסף לחצו כאן, מחלקת צביעה ודפוס של ישר פלסטיק תעשיות תספק לכם תבונות מעניינות.

באילו תנאים מתבצעת הצביעה?

הצביעה מתבצעת בתנאי מפעל מקצועיים וכך מתקבל צבע בעל המראה הטוב ביותר ובעמידות לאורך זמן. חברת ישר פלסטיק משתמשת לשם כך בחדר צבע ייעודי, המבוקר מבחינת רמות הניקיון והלחות שלו.

לאילו תעשיות השירות מתאים?

שירות צביעת הפלסטיק של ישר תעשיות פלסטיק מתאים לתעשיות שונות, ובהן:

תעשיות רפואיות

מוצרים רפואיים שונים הם מבוססי פלסטיק ומחייבים צביעה איכותית כחלק מהגימור שלהם. תוכלו לראות דוגמאות של ציוד רפואי כזה באתר החברה.

תעשיות הייטק

המושג הייטק הוא מושג רחב מאוד וכך גם השימוש בפלסטיק במסגרתו. גם אם המוצר המרכזי לא עשוי מפלסטיק, לעיתים קרובות יהיו לפחות חלקים משלימים שונים המבוססים על חומר זה. בהייטק המוצרים לרוב מושקעים למדי והדבר ניכר גם בגימור, כולל בצביעה האיכותית.

תעשיית האלקטרוניקה

בעולם האלקטרוניקה הפלסטיק משמש לקופסאות שונות לציוד, עטיפות לרכיבים אלקטרוניים, כבלים מסוגים שונים ועוד. הצביעה נדרשת במקרים כאלה למשל לשם סימון חלקים לפי שיטות סימון מקובלות.

צביעה מוליכה

מוצרי אלקטרוניקה שונים נאלצים להתמודד עם הפרעות המגיעות משידורים בתדרי רדיו שונים (RFI – Radio-Frequency Interference) ובכלל מהפרעות אלקטרומגנטיות (EMI – Electromagnetic Interference). אם הם לא יקבלו הגנה מתאימה, פעילותם התקינה עשויה להיפגע ורכיבי המערכת עשויים אפילו להינזק. יש לכך מגוון פתרונות "סיכוך", אך גם את האפשרות המעניינת של צבעים מוליכים שצובעים בצידו הפנימי של מוצר. למשל קופסת פלסטיק אשר אמורה להכיל ציוד אלקטרוני ובסוף ייצורה מוסיפים צבע מיוחד למטרה זו.

עשו זאת בעצמכם – צביעת פלסטיק בבית

אם צובעים פלסטיק לבד ורוצים לקבל את התוצאות הטובות ביותר, כדאי לשים לב לדגשים האלו:

התחשבו בסוג המשטח

פלסטיק גמיש או רך לא יחזיק את הצביעה היטב לאורך זמן. במקרה כזה, תחליף לצביעה עשוי להיות לבחור מראש בחומר גלם פלסטי שהוא בצבע המבוקש.

הכנת המשטח לפני הצביעה

לפני צביעה, חיוני לנקות היטב את המשטח כדי שלכלוך לא יפריע לצבע להיצמד אליו. בהתאם לנסיבות, אפשר להשתמש בחומרי ניקוי שונים. לאחר מכן צריך להסיר את חומרי הניקוי (לרוב במים) ואז את המים עצמם (כלומר לייבש היטב את המשטח).

תהליך הצביעה

הצביעה עצמה מתחילה פעמים רבות מהנחת שכבת צבע יסוד מיוחד לפלסטיק. לאחר מכן, אפשר לצבוע את הצבע המבוקש באמצעות מברשת, רולר או בהתזה. התזה היא השיטה פחות מדויקת מכולן. במקרה הצורך, בצביעת משטחי פלסטיק קטנים, אפשר להשתמש אפילו במכחול. בכל מקרה, תרצו להקפיד שאתם בוחרים צבעים המתאימים לצביעת פלסטיק. כמו כן, מומלץ לעבוד במקום מאוורר היטב, מאחר שצבעים במצבם הגולמי פולטים חומרים שאינם בריאים לנשימה.

סיכום

בשורה התחתונה, מוטב להשאיר עבודות צביעה של מוצרים מסחריים למקצוענים. במקרה כזה, מומלץ להזמין את הצביעה מחברת ישר תעשיות פלסטיק, בתור מומחית לייצור בפלסטיק המציעה לכם את כל הדרוש במקום אחד.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן