כל מה שצריך לדעת על pvc

PVC (Polyvinyl chloride או בעברית פוליוויניל כלוריד) הוא אחד משלושת סוגי הפלסטיק הנפוצים ביותר כיום. זאת, לצד הפוליאתילן והפוליסטירן. מדובר בחומר בעל יתרונות רבים ,שהופכים אותו לחומר פופולרי מאוד לעבודה בתחום. אז מהו החומר הזה, למה הוא משמש ומהם יתרונותיו?

מה זה PVC?

PVC הוא חומר מלאכותי מודרני אשר מיוצר כחומר גלם עבור מטרות רבות מאוד. הוא עשוי להיות משולב בתהליכי ייצור של מגוון מוצרים בדרכים שונות, כולל באמצעות טכניקות הזרקה, כפי שרואים למשל במסגרת מחלקת הזרקות פלסטיק של חברת ישר תעשיות פלסטיק. כמו כן, ניתן להפיק יריעות או משטחים של PVC, שמהן הלקוח יחתוך על פי צרכיו.  

איך מייצרים חומר PVC?

אחרי מה זה PVC, ניתן לשאול כיצד מפיקים את החומר המיוחד הזה? PVC מיוצר בתהליך כימי מורכב בדומה לפלסטיקים אחרים, אך הבסיס פשוט למדי. מדובר בשלבים העיקריים הבאים: זה מתחיל מאלקטרוליזה של מי מלח לשם ייצור כלורין. אחר כך מוסיפים לכלורין אתילן, אשר מופק משמן. התוצאה היא "שרף PVC”, שכעת ניתן לשלב בו מגוון חומרים נוספים, בהתאם לתכונות החומר שאליהן שואפים להגיע. בסיום התהליך, משטחי PVC יכולים לקבל תכונות שונות של החומר כולו וגם של הגימור של המשטח. בגימור עשויים להתבטא היבטים כגון גימור מונע החלקה, וכמובן, צבעים וגוונים בהתאם לטעמכם ולמטרת החומר. מדובר כמובן בתיאור התהליך באופן פשוט ומקוצר. בפועל, מנסים להשיג חומר שעומד בדרישות מסחריות גבוהות, כולל תאימות לתקנות שונות כך שהדברים מעט יותר מסובכים.

סוגים שונים של חומר PVC

רבגוניות בסוגים ובשימושים היא יתרון חשוב של ה-PVC:

  • PVC תעשייתי – בעולם התעשייה יש דרישות גבוהות במיוחד מריצוף ובכלל ממשטחים שונים, כולל חיפויים לקירות או למשטחי עבודה. זאת מאחר שהם נדרשים פעמים רבות לעמוד בתנאים קיצוניים במיוחד, כגון חומרים כימיים עזים שעשויים להישפך על הרצפה או שחיקה רבה. רצפה לחדר במפעל למשל מבוססת PVC, יכולה להיות אנטי סטאטית, עמידה בפני שחיקה וקלה לניקוי. היא תוכל גם לכלול סימונים שונים שהמפעל מעוניין בהם, כמו הפרדה לאזורים, אשר יחזיקו מעמד לאורך זמן.
  • PVC דקורטיבי – ניתן לרכוש פאנלים דקורטיביים מבוססי PVC בתור חיפוי לקיר. כך תוכלו למשל לכסות את הקירות ב"שיש", במחיר נמוך בהרבה ממחיר לוחות שיש של ממש. אך עם מוצר קל יותר, חזק ועמיד.
  • PVC דמוי פרקט – אחד השימושים הנפוצים ביותר לחומר זה הוא עבור פרקטים לרצפה. גימור נפוץ מאוד לכך הוא של PVC דמוי עץ. כאן אנו רואים בעצם שילוב מושלם של חומר זול עם מראה יוקרתי. הפרקט ניתן להתקנה על גבי רצפה קיימת ובכך הוא מוזיל עלויות ומקצר את זמן העבודה.
  • PVC ספורטיבי – PVC נפוץ גם כחומר עבור רצפה לפעילויות ספורט שונות. רואים אותו מותקן למשל באולמות ספורט. בהתאם לכל פעילות שבה מדובר ולמקום עצמו, ניתן לבחור ממדים, עובי, מראה של החלק העליון ואופן ריפוד המשטח מלמטה. תודות לכך, מתקבל משטח סופג זעזועים, שהוא בטיחותי, נאה, עמיד וגם קל לניקוי.

מהם היתרונות של החומר?

ייצור מוצרים חייב לקחת בחשבון היבטים רבים של כימיה ותורת החומרים. בבחירת חומר PVC יהיה פעמים רבות הבחירה המתאימה, בין השאר תודות ליתרונותיו הבאים:

  • עמידות – זהו חומר עמיד מאוד בתנאי מזג אוויר שונים, כולל רטיבות. הוא חומר חזק, אלסטי ובלתי שביר ובעל בלאי איטי, כך שהעמידות שלו היא עמידות לאורך זמן והשקעה במוצרים שמבוססים עליו מחזירה את עצמה היטב.
  • קלות משקל – זהו חומר קל יחסית. בהקשר החוזק מדובר ביתרון גדול, מאחר שהוא מצמצם את העובי שדרוש להשגת חוזק מבוקש ואת משקל המוצר.
  • זמינות גבוהה – PVC הוא מוצר מלאכותי שלא דורש חומרי גלם יוצאי דופן או נדירים לשם ייצורו. לכן הוא זמין באופן נרחב בתעשייה.
  • מחיר נמוך – ייצור PVC לא יקר במיוחד. בשילוב הכמויות הגדולות ממנו שמיוצרות, מתקבל מחיר נמוך למדי כחומר גלם. תודות לכך, מוזלים גם המוצרים שמבוססים עליו.
  • גמישות באפשרויות – מאחר ש-PVC הוא למעשה חומר מלאכותי, ניתן לייצר אותו עם מגוון רחב של תכונות.
  • חומר לא מזיק – PVC במצב חדש לא מזיק. יוצא הדופן הוא מצב של מוצר PVC ישן מאוד, אז הוא עלול להתחיל להתפרק ולשחרר חומרים מסוכנים. חשוב כמובן לקחת זאת בחשבון, אך לא מדובר במגבלה משמעותית. זאת, בין השאר מאחר ש-PVC לרוב משולב במוצרים שאינם יקרים במיוחד, אשר קל להחליפם וכנראה במילא יעשו זאת עם הזמן.
  • האפשרויות האסתטיות – מחיר זול אינו מחייב בהכרח מראה זול ו-PVC עשוי להוכיח זאת היטב. כמו כן, יש כאן גמישות רבה מאוד באפשרויות מאחר שאין ל-PVC צבע בסיס דומיננטי שעשוי שלא להתאים לכם, כמו שרואים למשל עם צבעו האפור של בטון או טווח הצבעים האופייני והמוגבל למדי של עץ. את ה-PVC קל לייצר מראש בכל צבע מבוקש ולא דרושה לאחר מכן צביעה.
  • ניתן למחזור – עוד יתרון מעניין וגם שימושי של חומר זה הוא ביכולת למחזר אותו. בהתחשב בכך שמדובר בפלסטיק ושפלסטיק ידוע לשמצה כ"צרה" לא קטנה מבחינת מחזור, זהו יתרון ראוי לשבח.

מהם השימושים הנפוצים של חומר PVC?

PVC משמש למטרות רבות, בעיקר בתחום הבנייה (למשל בצנרת אינסטלציה) אך גם בתחומים אחרים. בעבר ראו אותו למשל כחומר גלם עבור ייצור תקליטים, וכיום רואים זאת במוצרים כמו ניילון נצמד, ציפוי לכבלי חשמל, כרטיסי אשראי ועוד. כמו כן, הדפסה על PVC נפוצה מאוד. כאשר אתם רואים שלט חוצות למשל, ייתכן מאוד שזהו החומר שעליו הוא מבוסס. יש לו תכונות נוספות שמתאימות מאוד לשוק הדפוס. בגדול, מדובר במראה טוב של ההדפסות, אשר נשמר (יחד עם שכבת ה-PVC עצמה) במצב טוב לאורך זמן. החומר הזה משמש אפילו בתעשיית הטקסטיל במקרים מסוימים. יישום ה-PVC בבנייה או בפרקטים הוא פופולרי מאוד ולא סתם מסיבות של אופנה חולפת, אלא תודות לשילוב תכונות אטרקטיבי מאוד. כדאי לקחת זאת בחשבון. 

סיכום

ה-PVC הוא חומר בעל שימושים רבים ויתרונות רבים לא פחות, ובהחלט מומלץ לשקול אותו על פי המוצר שמעוניינים לייצר. אם תרצו לקבל עוד מידע, להתחיל להניע תהליכים וכמובן לקבל את עזרתם של אנשי מקצוע – פנו ל"ישר תעשיות פלסטיק" ונשמח לסייע.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן