כרסומות: מה זה כרסומות ולמה הן משמשות?

כרסומות הן מכונות עיבוד שבבי, אשר עובדות בשיטת ה"כרסום". עיבוד שבבי הוא גישה חשובה ביותר בעולם הייצור לעיבוד חומרי גלם וליצירת חלקים ומוצרים שונים. כרסומות הן סוג מכונות בולט במיוחד, בכל הקשור למימוש תהליכי ייצור מבוססי עיבוד שבבי. זהו סוג של subtractive manufacturing, בשונה מגישת ה-additive manufacturing, שרואים למשל בהדפסת תלת ממד. מה זה אומר בפועל? כל התשובות המאמר שלפניכם.

כרסומת: מה זה?

אפשר לממש עיבוד שבבי בדרכים שונות בהתאם לתוצאות המבוקשות. בכל אחת מן הדרכים העקרון הבסיסי זהה – הסרת "שבבים" הדרגתית מחומר הגלם (מכאן השם עיבוד שבבי) בצורות שונות ובטווח גדלים רחב. בסוף תהליך זה נשאר מגוש החומר המקורי רק מה שרצינו לקבל. בין אם מדובר בחלק בודד של מוצר או המוצר הסופי בפני עצמו. את התהליך מבצעים באמצעות מכונת ה"כרסומת", אשר בצורתה הבסיסית והוותיקה היא מכונה להפעלה ידנית. ישנה גם גרסה ממוחשבת, אשר נקראת Computer Numerical Control ובעברית בקר ממוחשב נומרי. באמצעות מכונת CNC אפשר לבצע עבודת עיבוד שבבי לפי תוכניות עבודה שנמצאות במחשב, כל זאת באופן אוטומטי, מהיר ומדויק במיוחד. מכונת כרסום אופיינית מבצעת את תפקידה באמצעות סיבוב ראש כרסום, שתכונותיו השונות תלויות במשימה ובחומר שיש לעבד. כמו כן, במכונה כזו יהיו כמה סוגי מערכות משלימות: מערכות אבטחה שימנעו פגיעה במפעילי המכונה ובחפץ שאותו מעבדים, ונוזלים מיוחדים המשמשת במקרה הצורך לקירור האזור שעליו עובדים. ישנם גם ציוד מדידה והבטחת איכות וביקורת. מאחר שכרסומות הן סוג מכונה חשוב מאוד הן זמינות בפני עצמן כמוצר במגוון דגמים רחב. כך אפשר לבחור כרסומות בגדלים שונים, בטווחי מחיר שונים וכמובן במפרט טכני שמתאים לדרישותיכם. כמובן, כאשר פונים לחברה גדולה שמספקת שירותי עיבוד שבבי, אמורות להיות לה מכונות מכל הסוגים אשר יאפשרו לתת מענה מלא לדרישותיכם. 

איזה סוגי מכונות כרסום קיימים?

אפשר לחלק מכונות אלה לשני סוגים עיקריים:

מכונות כרסום קונבנציונליות

מכונות כרסום שמופעלות ידנית הן סוג המכונות הבסיסי בתחום זה. הפעלתן דורשת לעיתים לא מעט מיומנות וניסיון. המפעיל אמור בין היתר להזיז את האובייקט שעליו עובדים בצירי מיקום ותנועה שונים וגם את ראש המכונה עצמה. זהו סוג המכונות המקורי והוותיק שעדיין קיים בשטח. אלה מכונות פשוטות וזולות יחסית שאפשר לעשות בעזרתן המון. הן יכולות למשל להשיג את הדיוק הדרוש בעבודות כאלה, מאחר שהן עצמן בנויות באופן מדויק, חזק ויציב. בשונה משימוש בכלי עבודה ידניים, הראש שמעבד את חומר הגלם הוא חלק ממכונה כבדה ונייחת. גם חומר הגלם עצמו מוחזק באמצעות המכונה, כך שכל המערכת עובדת בצורה טובה. מצד שני, זהו פתרון איטי מעט ולכן יש גם גרסה מודרנית יותר לכרסומות.

מכונות כרסום בבקרה ספרתית (NC/CNC)

מכונות ה-CNC שהזכרנו קודם, פותחות אפשרויות חדשות וחשובות ביותר ביחס למכונות הכרסום הידניות. אפשר להפעיל אותן לעבודה ממושכת לשם עיבוד מהיר במיוחד של כמויות מוצרים גדולות. מכונות הכרסום חוסכות במשאב חשוב נוסף – כוח אדם, אם כי דרוש כמובן פיקוח אנושי ולפני הכול מישהו שיתכנן את אופן פעולת המכונה. הנחיות העבודה נשלחות היישר מהמחשב לכרסומת ה-CNC. הפורמט הממוחשב גם מקל על שמירת תוכניות עבודה מרובות ועל העברת תוכניות למטרה זו ממחשב למחשב.

אז איזה סוג מכונות טוב יותר – מכונות כרסום קונבנציונליות או מכונות כרסום מסוג CNC? טכנית, מכונות CNC טובות יותר. כספית, עבור מי שרוכש אותן, השאלה הזאת מורכבת הרבה יותר. בהיקף עבודות קטן, מכונה ידנית עשויה להיות הפתרון המשתלם ביותר. זהו גם פתרון פשוט יותר אשר לא דורש מחשב ותוכנה. ניגשים למכונה ופשוט מבצעים ישירות ומיידית את מה שנדרש. בכמויות ייצור גדולות או כאשר דרוש ייצור מהיר במיוחד, CNC הוא פעמים רבות התשובה. במקרים רבים משתמשים במכונות משני הסוגים, כל אחת בזמן ובמקום המתאימים יותר. אך את מי ששוכרים שירותי עיבוד שבבי זה לא צריך להטריד – המוצרים שהם מזמינים יעובדו במילא בכלים המתאימים ביותר.

אילו סוגי כרסומים קיימים?

אפשר לבצע את עבודת ה"כרסום" בחומר בדרכים רבות ובהתאם לתוצאה המבוקשת. הפעולה עשויה להיות במכונות כרסום מסוגים שונים:

  • כרסום דיסקה – סוג כרסום שמיועד בעיקר לעבודות חיתוך.
  • כרסום מצח – כינוי לתהליך של עיבוד משטחים שונים באמצעות כרסומת.
  • כרסום שיכור – דפוס כרסום, אשר משמש בעיקר ליצירת חריצים.
  • כרסום אצבע – פתרון לביצוע חריצים, לעבודות חיתוך וגימור שונות ועוד.

עבור כל אלה, יש כלים מתאימים שעובדים עם הכרסומת. חשוב להדגיש שכרסומת היא מכונה גמישה למדי, גם מבחינת החלפת ראשים כאלה. אפשר לשלב בה ראשים מתאימים, בהתאם לצורך, בצורות ובגדלים שונים. הראשים הם כמובן מוצרים חזקים מאוד בפני עצמם – הם בנויים באופן כזה שהשבבים שהם מורידים מהחומר יימשכו כלפי מעלה, הרחק מהאובייקט שעליו עובדים. אף על פי חוזקם ראשי הכרסום נשחקים עם הזמן ויש להחליפם. כמו כן, בחירת ראש מתאים למשימה היא שיקול חשוב שעשוי להיות מורכב.

למה משמשות מכונות כרסום?

מכונות כרסום עשויות לשמש לייצור סוגי מוצרים רבים ובהם:

  • ציוד זיווד אלקטרוני – ייצור המעטפת הקשיחה של ציוד אלקטרוני לסוגיו השונים.
  • חלקי חילוף ייחודיים – חלקי חילוף מיוחדים, אשר אינם מיוצרים בייצור המוני.
  • חלקים לתחום הרפואה – ייצור חלקים עבור תחום המכשור הרפואי. תחום זה, דורש פעמים רבות דיוק ואיכות ייצור, ברמות גבוהות במיוחד.

למעשה, יש עוד שימושים רבים למכונות אלה והם אפילו לא מוגבלים למתכת. בתחום הנגרות למשל, ידועה האפשרות של כרסום במכונה ידנית ("רוטר"). בכל מקום שבו דרוש עיבוד מתכות מדויק, כגון תעשיית התעופה, סביר שתמצאו שימוש בכרסומות.

מהם ההבדלים בין מכונת כרסום לבין מכונת קדיחה?

קדיחה היא מעין כרסום נקודתי לעומק, לכן אפשר לתאר מכונת קדיחה ואפילו מקדחים ידניים, כגרסה פשוטה של עבודת כרסום. זהו בעצם כרסום אשר מוגבל לצורת קדח ולעובי דק יחסית. כרסומות הן מכונות משוכללות יותר, שמאפשרות פעולה ותוצאה ברמות מורכבות יותר גבוהות. הן מציעות יותר כיווני עבודה וצירי תנועה. במבט כללי, מכונת כרסום וגם מכונת קדיחה הן שני סוגי מכונות עיבוד שבבי, מתוך מבחר אפשרויות רחב. יש מכונות נוספות אשר מתמחות באופן פעולה ספציפי או במטרה מיוחדת. היכן שדרושות עבודות חריטה רבות או מתקדמות במיוחד אפשר להשתמש במכונות חריטה כהשלמה לכרסומות. עיבוד שבבי באמצעות לייזר, עשוי להוסיף ליכולות העיבוד המהיר והמדויק. כך גם לגבי שיטת האלקטרו ארוזיה, אשר מרחיבה את האפשרויות לגבי עיבוד מוצרים. גם ביחס למכונות המתמחות כגון מכונת קדיחה – כרסומת היא מוצר מאוד רב שימושי.

לסיכום

אם אתם מתעניינים בעיבוד שבבי היכרות עם עולם הכרסומות תהיה נקודת פתיחה מצוינת לכך.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן