עובדות על פלסטיק: ה-10 הכי מעניינות

מתברר שיש עובדות על פלסטיק מפתיעות ומחדשות יותר מכפי שנוטים לחשוב. לכאורה, פלסטיק הוא חומר אחד פשוט למדי, אבל אם מתעמקים בכך מעט, מגלים שממש לא! אם כך, אילו עובדות מעניינות כדאי להכיר על פלסטיק? הינה עשר עובדות על פלסטיק המתייחסות לחומר המלאכותי (סינתטי או חצי סינתטי) הידוע מבוסס הפולימרים.

הפלסטיק הוא בין החומרים הנוחים לפיתוח מוצר

אם חשבתם שפלסטיק מתאים רק למוצרים זולים מאוד או לחלקים מעטים במוצרים כאלה ואחרים, חישבו שוב! היום אפשר לייצר מוצרי פלסטיק שהם חזקים ככל שרוצים, נראים מצוין, בעלי מרקמים חיצוניים לפי בחירתכם ועוד. כלומר, זה אולי חומר זול יחסית, אבל אפשר להפיק ממנו תוצרים שבהחלט לא נראים זולים ושהם ברמת איכות גבוהה. מסיבות אלה ונוספות, הפלסטיק הפך להיות חומר מוביל מבין החומרים הנפוצים לייצור. למעשה רואים זאת כבר בשלב פיתוח המוצר, כאשר זקוקים למודלים ראשוניים, פשוטים ומהירים לבנייה.

כ-90% מהמחיר של בקבוק מים היא העלות של הפלסטיק

האם הפלסטיק זול? יקר? התשובה לכך היא עניין יחסי כמובן. מים הם מוצר זול יחסית, אך מתברר שפלסטיק הרבה פחות מכך! לכן, בסופו של חשבון, נמצא שברכישת בקבוק מים אנחנו משלמים בעיקר על הפלסטיק. אלא אם מדובר באיזה סוג נדיר מאוד של מים מינרליים שאולי גם מיובאים מחו"ל.

קיים פלסטיק מתכלה!

לפלסטיק יצא שם רע של מפגע סביבתי שלא מתכלה וככזה שמזהם את הסביבה. טענות אלה נכונות, אך הן רק חלק מהסיפור. אם תקראו מידע נוסף על פלסטיק מתכלה, תבינו שיצירת פלסטיק כזה היא אתגר לא פשוט. מסיבה זו, בין השאר, הפלסטיק המתכלה איננו סוג הפלסטיק המרכזי שבו משתמשים. למרות זאת, יש בהחלט סוגי פלסטיק מתכלים ויצירתם צמצמה במידה רבה את המפגע הסביבתי שקיים סביב חומר זה.

על פי הסקרים, 90% של שקיות הפלסטיק עוברים שימוש חוזר

כבר סיפרנו לכם שפלסטיק מתכלה איננו תופעה שולית. מלבד שימוש חוזר בפלסטיק כחומר גלם, ישנו גם ההיבט החשוב של שימוש חוזר במוצרי פלסטיק, כולל כאלה שנוטים לחשוב עליהם כעל מוצרים חד פעמיים. שקיות פלסטיק הן דבר שמחייב תשומת לב מיוחדת, מאחר שהן סוג מוצר נפוץ מאוד. הן גם מוצר שמשתמשים בו פעם אחת בלבד בדרך כלל ואז זורקים. לכן חשוב שהשקיות תהיינה מסוג פלסטיק שמתכלה. כמו כן, רצוי כמובן לא למהר ולזרוק אותן, אלא להשתמש בהן שוב ושוב. אף שהן מוצר עדין יחסית, הן בכל זאת בנויות היטב למשימות הפשוטות שלשמן הם עוצבו – נשיאת כמות קטנה של מוצרים קלים יחסית.

לפלסטיק סוגים רבים יותר משחשבתם

כדי להעריך עד כמה מגוונים סוגי הפלסטיק, רצוי להבין ממה הוא מורכב לפני כן. מאחר שמדובר בתחום כימי מסובך למדי, נציין רק בתמצית שפלסטיק כולל לרוב פולימרים ותוספים שונים. התוספים הם מפתח מרכזי לאפשרויות הרבות שהוא מציע. זה יכול להיות למשל תוספי צבע כדי לקבל מראה רצוי. באמצעות תוספים מחזקים אפשר לקבל פלסטיק שיש לו עמידות שדומה לזו של מתכות שונות. תוספי הקצפה עשויים לשמש להגדלת נפח המוצר. כך מקבלים לבסוף סוגים רבים של פלסטיק כחומר גלם לייצור. חלקם סוגים מקובלים ושימושיים מאוד, כגון ה-PVC שעליו בוודאי שמעתם.  

מחזור פלסטיק חוסך עד שני שליש של אנרגייה הדרושה כדי לייצר פלסטיק מחומרי גלם

למחזור יש בלי ספק תועלות רבות. אחת התועלות הפוטנציאליות שלו בהקשר פלסטיק היא בהשפעתו על תהליכי היצור. תהליכים אלה גוזלים לא מעט אנרגייה. פלסטיק ממוחזר משנה את התמונה מבחינת חומרי הגלם אשר משמשים לייצור הפלסטיק והוא עשוי גם לצמצם את צריכת האנרגייה בתהליך הייצור.

אפשר לרתך פלסטיק

המושג ריתוך מתייחס בתודעתם של רבים למתכות, ואכן הוא נפוץ בעיקר בעבודה עם חומר זה. אך מתברר שאפשר לרתך גם פלסטיק! חברות שמתמחות בייצור מפלסטיק כוללות מחלקות שמתמקדות בטכניקות עיבוד מיוחדות בשבילו. למשל מחלקת הזרקות פלסטיק של חברת ישר תעשיות פלסטיק. אחת מהטכניקות האלה היא כאמור ריתוך והיא מתאימה לסוגי פלסטיק שמוגדרים כחומרים תרמופלסטיים (Thermoplastics). אגב, לעיתים מתארים זאת גם באמצעות המונח "הלחמת פלסטיק", אם כי הוא לא לגמרי מדויק. ריתוך הפלסטיק מיועד לחבר שני חלקים שונים, כך שנתקבל בסוף התהליך חלק אחד חדש.

בניגוד לדעה הרווחת לפלסטיק יש המון יתרונות

הפלסטיק למעשה עשיר ביתרונות. מלבד חומרי גלם פלסטיים רבים שזמינים לייצור, אפשר גם לעבד חומר זה בדרכים רבות ולבצע עליו תהליכי גימור שונים. הפלסטיק עמיד בתנאי סביבה רבים, כגון רטיבות. למעשה, הוא אטום למים וגם לא מחליד. יתרון חשוב מאוד נוסף הוא כמובן מחירו הנמוך של הפלסטיק. תודות למחיר חומרי גלם פלסטיים ולתהליכי ייצור קלים יחסית, גם המוצרים שמיוצרים בעזרתו יכולים להיות זולים יחסית והציבור הרחב הוא שנהנה מכך. יש גם המגוון הרחב מאוד של מוצרים היום לעשות בפלסטיק, אשר חורג משימושים "זולים" וחלשים. כך שאם קרה שהסתכלתם על מוצר מסוים וחשבתם שטוב שהוא לא עשוי מפלסטיק, ייתכן שהוא דווקא כן עשוי מחומר זה.

כ-4 מתוך 5 שקיות בארה"ב עשויות מפלסטיק

למרות אין-ספור שימושיו, הפלסטיק בולט מאוד בחיי היום יום בכמה מוצרים ספציפיים. שקיות הן בהחלט אחד ממוצרים אלה. היבט המחזור מביא לכך שרבים מעדיפים חומרים אחרים לשקיות ולא פלסטיק ויש מי שרוכשים או יוצרים בעצמם שקיות רב פעמיות. שיקולי סביבה, מחיר ונוחות לא תמיד הולכים ביחד ונושא זה דינאמי מאוד ומשתנה עם הזמן. לכן, בשורה התחתונה, הפלסטיק הוא עדיין החומר העיקרי אשר משמש לייצור שקיות.

מ-25 בקבוקי פלסטיק ממוחזרים אפשר לעשות מעיל פליס אחד

בקבוק פלסטיק ממוחזר לא חייב להפוך לחלק מבקבוק פלסטיק חדש. אפשר לייצר באמצעותו מוצרים רבים אחרים. בין השאר, בשילוב פוליאסטר, אפשר להפוך פלסטיק ממוחזר לחומר שידוע בשם פליס (fleece). חומר זה משמש לביגוד מסוגים שונים. וכך יוצא, שכמות לא גדולה של בקבוקים (25) מוצאת חיים חדשים כמעיל פליס אחד, במקום להיזרק לפח ולסיים את חייה.

לסיכום

כפי שראיתם, פלסטיק הוא חומר בעל מגוון אפשרויות רחב ביותר ואפילו על חומר מעניין! 

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן