עיבוד שבבים מתקדם: המפתח ליצירת פלסטיק ייחודי

זה שנים שתהליכי עיבוד שבבי ועולם ייצור הפלסטיק הולכים היטב ביחד, למעשה השניים משלימים זה את זה באופן מצוין. אם כך, מהו תהליך עיבוד שבבי? מהם יתרונותיו המיוחדים שבזכותם הוא נפוץ כל כך? וכיצד הוא מתחבר לייצור המתקדם בפלסטיק? כאן תוכלו לקרוא את כל מה שחשוב לדעת.

מהו תהליך עיבוד שבבים?

עיבוד שבבים, או עיבוד שבבי, הוא באופן בסיסי ביצוע מניפולציות על גוש חומר גלם או על חלק קיים כדי לשנות אותו באופן מבוקש. זאת בגישה של הסרת חלקים זעירים ממנו, שוב ושוב. הדימוי הידוע הוא של פסל "המסתתר" בתוך גוש חומר הגלם שממנו מתחילים את מלאכת הפיסול. הפסל חושף את הפסל שהוא רואה בדמיונו באמצעות הסרת כל החלקים המיותרים המכסים אותו. באמצעות תהליכים מסוג עיבוד שבבים אפשר ליצור צורות מבוקשות לחומרי גלם באין-ספור אפשרויות. במילים אחרות – אפשר להשיג בצורה כזו כל חלק שמעוניינים לייצר. גישת העיבוד השבבי שונה מהותית מגישת הוספת החומר. כלומר, מגישה שבה מייצרים באמצעות הוספת שכבות בהתאם לתכנון מבוקש. הדפסת תלת ממד היא דוגמה לגישה מבוססת תוספות, כאשר המדפסת יוצרת שכבת בסיס, מעליה עוד שכבה, מעליה עוד אחת וכן הלאה, עד שמתקבל המוצר המבוקש. אך הגישה בעיבוד שבבי כאמור הפוכה – מתחילים מגוש חומר גלם בגודל ובממדים מסוימים ומכאן מתחילים להסיר "שבבים". אלה למעשה שתי גישות משלימות ועתיקות למדי. הן קיבלו ועדיין מקבלות ביטוי נרחב בתחומים רבים. נחזור לרגע לדוגמה של הפיסול שהבאנו קודם, עקרונית אפשר לייצר אפילו מוצרים אומנותיים במכונות עיבוד שבבי, כאשר אלה פריטים שאמורים להימכר בכמויות גדולות ובעיצוב סטנדרטי שחוזר על עצמו, כך אכן עושים בפועל.

מה הקשר בין יצור פלסטיק לעיבוד שבבים?

קל, משתלם ונוח מאוד לקחת חומר גלם פלסטי ולעבד אותו בגישה של עיבוד שבבי. הפלסטיק מאפשר בין השאר להתחיל בקלות מפורמטים שונים של חומרי גלם פלסטיים. אם זה גושי פלסטיק, מוטות פלסטיק, משטחי פלסטיק או כל פורמט אחר. הכול בהתאם לסוג המוצר הסופי שבו מעוניינים ולאופן שבו תכננתם את תהליך הייצור. קלות העיבוד של הפלסטיק מושפעת ממידת הרכות שלו, אך זהו חומר הזמין בכל רמת קושי הדרושה לכם. לכן, עם השנים הפלסטיק והעיבוד השבבי חברו יחד באופן טבעי כשילוב בולט בייצור בתעשיות שונות.

מהם סוגי המכונות לעיבוד שבבים?

יש במבט על שני סוגים מרכזיים של מכונות לעיבוד שבבי. אלה הן:

  • מכונות עיבוד שבבי רגילות – מכונות המונעות באופן חשמלי אך נשלטות ישירות על ידי עובד אנושי. למשל ראש כרסום מסתובב באופן חשמלי, אשר העובד מכוון ביחס לחלק שיש לעבד ומצמיד בעצמו לחלק לשם העיבוד. מכונות אלה מבוססות על תשתית כבדה ויציבה מאוד, עם חלקים מכניים להחזקת גוש חומר הגלם, לקיבועו למקום, לכיוון מדויק של מיקום החלק ושל ראשי העיבוד השבבי ועוד. המכונות מגיעות בעיצובים רבים ומגוונים, בהתאם לאופן פעילותן ולתכנוני היצרן הספציפי של המכונה.
  • מכונות עיבוד שבבי מסוג CNC במכונות מסוג Computer Numerical Control (בעברית "בקר ממוחשב נומרי") השליטה על תהליך הייצור באמצעות מכונת העיבוד השבבי היא אוטומטית באופן מרבי, הודות לשימוש בבקר הממוחשב. כך מתקבלת יכולת לייצר באופן המהיר ביותר, בדיוק רב, תוך חזרה שוב ושוב על התוצר המדויק שרוצים להשיג. כמובן, גם במכונות כאלה דרושה התערבות אנושית לשם תכנון אופן הפעולה ולשם בקרה. נזכיר שאם אופן הפעולה שהאדם תכנן הוא שגוי, מכונה כזו תבצע בצורה חוזרת ויעילה מאוד, שוב ושוב את אותן השגיאות! כך שמכונות CNC שימושיות מאוד ועדיפות מבחינות רבות על מכונות כרסום ידניות. אך ה"מוח" האמיתי מאחוריהן הוא האדם. מסיבות מובנות, אלא גם מכונות יקרות יותר.

שילוב שני סוגי המכונות, מכונת עיבוד שבבי רגילה ומכונה מסוג CNC, מספק את קשת האפשרויות הרחבה ביותר בייצור. כך אפשר לבצע ביעילות היקפי ענק של פעולות עיבוד חוזרות, כמו גם לבצע עיבודים בכמות קטנה ולפי תכנון מיוחד באופן ידני.

מה הם המונחים החשובים בעיבוד שבבים?

בהתעמקות בעולם העיבוד השבבי סביר שתיתקלו בעיקר במונחים האלה:

חריטה

בחריטה חומר הגלם מסתובב וסכין חריטה מוצמדת אליו. התוצאה של פעולה זו היא כמובן הסרת שכבת חומר מהחלק שמעבדים באופן סימטרי מסביבו.

כרסום

בגישת הכרסום, החלק שמעבדים הוא לרוב סטטי וראש הכרסום נע על גביו ו"מכרסם" ממנו שבבים. כאן יש אפשרויות רבות, למשל לגבי עומק הכרסום. זה יכול להיות רק כרסום שטחי לשם גימור פני השטח של המוצר או שזה יהיה כרסום עמוק יותר.

השחזה

כרסום עשוי לשמש גם לשם השחזת כלים או חלקים. ברמה הטכנית, זה אומר ביצוע כרסום ברמות דיוק גבוהות ובצורה עדינה מאוד.

קדיחה

זהו פשוט תהליך של קידוח לתוך חלק מסוים. מאחר שקידוח הוא בפועל הסרת שבבים, אם כי באופן אנכי ולעומק החלק, זהו בעצם סוג של כרסום.

כבישה

עיבוד חלקים באמצעות הפעלת לחץ, במסגרת "כבישה חמה" או "כבישה קרה". אפשר להשתמש בכך לשם עיבוד ראשוני של החלק לפני ביצוע פעולות עיבוד שבבי רגילות.

מהם היתרונות של עיבוד שבבים בפלסטיק?

עיבוד שבבים בפלסטיק משלב את היתרונות של טכניקות העיבוד השבבי השונות והיתרונות של הפלסטיק כחומר מתקדם לייצור. בזכות התוכנה הזאת אפשר לקבל את הדברים האלה:

  • חלקים בדיוק מרבי – בעזרת עיבוד שבבי עד לאלפית המילימטר.
  • יכולת יצור רחבה – אפשר לייצר באמצעות עיבוד שבבי בכמויות גדולות וביעילות רבה.
  • עלויות טובות – העלויות של תהליכי ייצור והכדאיות הכספית שלהם תלויים בגורמים רבים. אך ככלל, גם עיבוד שבבי כשיטה וגם פלסטיק כחומר גלם, מתאימים מאוד לייצור המוני משתלם.
  • חומר גלם גמיש – אפשר להתאים את הרכב הפלסטיק ואת תכונותיו לכל דרישה של מתכנני מוצרים. זאת באופן גמיש יותר מאשר לגבי חומרי גלם טבעיים כגון מתכת או עץ.
  • השגת כל תוצר רצוי – יש גמישות רבה באפשרויות, גם מבחינת טכניקות העיבוד השבבי שאפשר להפעיל. תודות לכך, אפשר לקבל כמעט כל תוצר מבוקש.
  • תחומים ותיקים ובשלים – שני התחומים, גם עיבוד שבבי וגם פלסטיק, הם היום תחומים בשלים ומתקדמים מאוד. יש לכך יתרונות רבים אשר משתלבים ביחד היטב. למשל, ריבוי של ניסיון מקצועי ומומחים לנושאים אלה. כולל מי שיכולים לספק לכם מענה לדרישות יוצאות דופן מהמוצר המעוניינים לייצר. גם היצע חומרי הגלם ומכונות העיבוד השבבי רחב. כך שעיבוד שבבי ופלסטיק מהם בחירות מעולות, כאשר צריך להחליט על חומרי גלם ותהליכים לייצור מוצר חדש.

לסיכום

המשמעות המעשית לכל זאת היא שמי שמעוניין לייצר מוצרים חדשים, יחשוב באופן טבעי על פלסטיק ועל עיבוד שבבי גם יחד. ייתכן שלבסוף יתברר שחומרים ושיטות אחרות עדיפים (או שדרוש גם וגם). אך פלסטיק ועיבוד שבבי מתקדם מספקים יתרונות רבים כל כך שמשתלם להביא אותם בחשבון תמיד.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן