פוליאמיד – לא מה שחשבתם

רוב הציבור מכיר את ה"פוליאמיד" בשמו המסחרי – "ניילון". במסגרת תהליכי ייצור מודרניים נעשה שימוש רב בפלסטיק מסוגים שונים, כולל פוליאמיד. חומר זה מוכר בתעשייה גם בשם המקוצר PA והוא דוגמה בולטת לסוגי משנה חשובים של פלסטיק שהתפתחו והתבססו עם הזמן. אם כך, מהו פוליאמיד, מהם השימושים הנפוצים שלו ומהם יתרונותיו? הינה כל המידע החשוב.

מה זה פוליאמיד?

מבחינה כימית פוליאמיד הוא פולימר סינתטי אורגני, מבוסס יחידות אמיניות מסוג אמיד, ומכאן גם מגיע השם – פוליאמיד. החומר פותח בתחילת דרכו בעיקר לאורך השנים 1935 עד 1938, על ידי החברה האמריקאית הבולטת דופונט. בתור חומר מלאכותי, הפוליאמיד מתוכנן לספק תכונות מסוימות, התורמות לתהליכי ייצור שונים. זאת, בשונה מעט מחומרים טבעיים כמו עץ או מתכת, אשר מספקים נקודת מוצא קבועה (החומר במצבו הטבעי) שבה מכניסים שינויים קטנים יחסית. ההתאמה המדויקת של פוליאמיד או כל חומר אחר לתהליך ייצור ספציפי, מבוצעת באמצעות מומחים כגון חברת י.ש.ר תעשיות פלסטיק. אגב, יש גם פוליאמידים טבעיים, כגון משי או צמר.

מה הם השימושים הנפוצים בתעשייה?

אם "ניילון" מתקשר במחשבה ראשונה לשקיות ניילון, כדאי לדעת שיש לו שימושים רבים נוספים. אלה כמה משימושיו הבולטים:

שקיות ניילון

שקיות הן מוצר זול ונפוץ מאוד, שאפשר לייצר מחומרים רבים. אלה אכן כוללים את הפוליאמיד, אם כי גם חומרים אחרים כגון פוליאתילן. תוכלו לקרוא את כל המידע על פוליאתילן, באזור המאמרים של אתר ישר תעשיות פלסטיק. אגב, בכל הנוגע לאריזה, פוליאמיד מתאים גם ליישומים נוספים רבים כגון אריזת מזון.

פריטי ביגוד

בתחום מוצרי הביגוד, פוליאמיד מסייע לחזק את הבגד. גישה זו נפוצה בעיקר לביגוד עליון, אך רואים שימוש בכך גם בפריטים תחתונים כגון גרבי ניילון. כמו כן, פוליאמיד בולט מאוד בביגוד ספורט, לאור הצורך הגבוה בעמידות שיש לבגדים מסוג זה.

חבלים

חבלים הם מוצרים המשלבים גמישות, חוזק ועמידות ברמות שונות. הפוליאמיד מסייע גם בהשגת מטרות ומוצרים כאלה.

מברשות

במסגרת ייצור מברשות, נהנים מיתרונות הפוליאמיד בכל הנוגע לחוזק ולקלות הניקוי של חומר זה.

בתעשיית הרכב

עד כאן הבאנו דוגמאות שמוכרות לכולנו מחיי היום יום. אך למעשה, מבחינת היקף השימוש, תעשיית הרכב היא הצרכנית הבולטת ביותר של חומרים מסוג זה. יש לכך מגוון רחב של סיבות. דוגמה מעניינת ביותר היא שפוליאמיד עשוי להיות תחליף משופר למתכות, המסוגל לספק גם את החוזק הרצוי, אך גם קלות משקל. כל זאת, בעלות נמוכה יותר ממתכת.

הגנה על כבלים

עוד שימוש תעשייתי נפוץ, הוא פוליאמיד למעטפת הגנה של כבלים. זאת, בין השאר תודות לחוזקו וגם להיותו עמיד יותר בפני מכרסמים (עוד על היבט מעניין זה, נרחיב מייד).

היתרונות של פוליאמיד

הפוליאמיד פופולארי מאוד היום מאחר שיש לו יתרונות רבים:

בעל עלויות ייצור נמוכות

לפוליאמיד עלויות נמוכות למדי בתור חומר גלם, אשר מסייעות להוזיל מוצרים.

חומר מבודד

לפוליאמיד יכולת בידוד חשמל וחום, שהן תכונות שימושיות במגוון מוצרים ותעשיות, למשל בעולם מוצרי האלקטרוניקה. כמו כן, הוא גם מבודד אקוסטי טוב למדי.

חומר נוח לעבודה

לפוליאמיד יש טמפרטורת היתוך נמוכה אשר מקלה על עיבודו. הוא גם קל לחיתוך ולעיבוד בדרכים שונות, כגון עיבוד שבבי עם מכונות מסוג CNC. העבודה איתו אף נחשבת לבטיחותית למדי.

חזק ועמיד

מה משותף למטריות ולרשתות דייג? שני מוצרים שונים מאוד אלה, שהאחד לשימוש אישי קל יחסית והשני לשימוש מסחרי "כבד", מבוססים פעמים רבות של ניילון פוליאמיד. בשני המקרים, נעשה שימוש בעמידות החומר בפני מים ובחוזקו. היבט החוזק של הפוליאמיד ידוע גם מההיסטוריה של תחום המצנחים וזהו חומר שמרכזי בייצורם גם היום. דוגמה נוספת שמדגימה את חוזק החומר הזה, היא השימוש הנפוץ בו בייצור שטיחים. אגב, מוצרי פלסטיק רבים סובלים מכרסום מכרסמים למיניהם, בין השאר בגלל ריחות שנספגים בהם. אך פוליאמיד לא סופג ריח ולכן מוצרים שמבוססים עליו פחות "אטרקטיביים" למזיקים אלה.

חומר קל משקל

קלות משקלו של חומר זה, מוסיפה תועלות במגוון היבטים. מצד אחד, זה יכול למשל לסייע לייצר מוצרים קלים יותר לצרכנים. מצד שני, ליצרנים הדבר מקל על שינוע חומרי גלם ובכך תורם גם הוא להוזלת תהליכי הייצור.

מתאים לתרכובות

מאחר שעלויות ייצורו נמוכות ומסיבות נוספות, הפוליאמיד משמש גם כאחד החומרים שנכנסים לייצור של תרכובות שונות.

אטום

הפוליאמיד הוא מטבעו חומר אטום. תכונה זו חשובה במוצרים מסוימים.

לסיכום

כפי שראיתם, מדובר בחומר רב אפשרויות ובחומר שימושי מאוד, אשר כדאי להכיר בהקשר ייצור מוצרים חדשים. בשלב המעשי של שימוש בחומר זה, יעמדו לרשותכם המומחים של י.ש.ר תעשיות פלסטיק.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן