פוליסטירן: הכול על קלקר!

קלקר הוא חומר שעשוי מסוג פלסטיק בולט ושימושי מאוד בשם פוליסטירן הנמצא בשימוש נרחב תודות ליתרונותיו השונים. קלקר בתור מונח הוא למעשה כינוי שנובע משמות מסחריים של מוצרים מסוימים אשר פותחו בישראל, וזהו אחד החומרים המוכרים לנו ביותר, ובפועל זהו סוג מסוים של פוליסטירן. אך כדי "להבין" את הקלקר כדאי להבין קודם לכן מהו פוליסטירן. במאמר זה נרחיב על הפוליסטירן, על תכונותיו ועל שימושיו הרבים.

מהו פוליסטירן?

פוליסטירן (Polystyrene) הוא חומר שמיוצר בעזרת אחד מתוצרי הלוואי של ייצור נפט. יש היום מגוון רחב של סוגי פלסטיק, כאשר פוליסטירן הוא כאמור רק אחד מהם. אפשר לקבל מפוליסטירן גולמי צורות שונות לתהליכי ייצור באמצעות הזרקת פלסטיק, שהיא טכניקה בסיסית ונפוצה ביותר בייצור פלסטיק. מעבר לכך, יש לפוליסטירן כמה ואריאציות, בהן פוליסטירן מוקצף (קלקר) ופוליסטירן שמיוצר בטכניקת השיחול. שילוב האפשרויות הופך אותו לחומר מועיל מאוד במסגרת של תהליכי ייצור של מוצרים רבים, בין אם הם מבוססי פוליסטירן בלבד או מבוססים עליו באופן חלקי.

מהו פוליסטירן מוקצף או בשמו הנפוץ – קלקר?

פוליסטירן מוקצף הוא תוצר של תהליך ייצור מיוחד, אשר בסופו מתקבל חומר שבו 98% אוויר! פירוש הדבר, שיש כאן שילוב מצוין של קלות משקל ויכולת בידוד גבוהה, כל זאת על בסיס החומר פוליסטירן. בישראל חומר זה זכה לפופולאריות גדולה כאחד הרכיבים של מוצרים שונים, כגון שכבת בידוד חום למכלי משקה. הקלקר מהווה חומר זול מאוד וגם נוח מאוד לעיבוד לצורות שונות לפי הנדרש.

בכלליות פוליסטירן ניתן למחזור. עם זאת, כמו כל חומר גם לו יש חסרונות מסוימים. קלקר הוא חומר בלתי מתכלה ומבחינה סביבתית בכלל הוא לא בדיוק ידידותי לסביבה. בעלי חיים עשויים לאכול אותו, פירורים שלו נישאים בקלות ברוח והחומר עצמו צף במים. כך שבלי טיפול נאות בפסולת מחומר זה, היא עלולה להתפשט ולהזיק. כמו כן פוליסטירן הוא חומר דליק יחסית.

תכונותיו של הפוליסטירן

פוליסטירן מצטיין בעיקר בתכונות האלה:

  • מחיר זול – זהו סוג פלסטיק זול יחסית לשימוש. תודות לכך הוא משתלם מאוד כחלק מההשקעה בייצור סוגע מוצרים שונים.
  • קשיחות החומר – כאשר חושבים על קלקר, חושבים כמובן על חומר רך וחלש יחסית. אך פוליסטירן רגיל יכול להיות גם קשיח. כמו כן, הוא נחשב לעמיד יחסית בפני מכות.
  • בידוד תרמי – פוליסטירן מספק בידוד תרמי טוב בעיקר בצורתו המוקצפת (קלקר).
  • קלות משקל – משקל נמוך, בעיקר כאשר מדובר על פוליסטירן מוקצף (קלקר). במוצרים רבים היבט זה משמעותי מאוד.
  • עמידות לנוזלים – תכונה חשובה ביישומים רבים.
  • סטריליות – פוליסטירן הוא חומר לא רעיל וגם עמיד יחסית לבקטריות. תודות לתכונה זו, בין השאר, הוא משמש לעיתים לאחסון מזון. כמו כן, הוא בשימוש לייצור סכו"ם פלסטי. עוד ביטוי לסטריליות היחסית שלו היא בכך שהוא משמש בציוד למעבדות כגון מבחנות.
  • מתאים לצביעה – למוצרי פוליסטירן ניתן לתת כל צבע שרוצים. אפשרות נוספת, היא שהחומר יהיה שקוף.

למה הוא משמש?

לחומר זה שימושים רבים, בהם:

  • קלקר לבידוד – כפי שציינו, בידוד הוא תכונה בולטת מאוד של פוליסטירן, לכן הוא משמש למטרות רבות שדורשות שכבת בידוד. מאחר שזהו חומר מלאכותי (פלסטיק) וגמיש בייצור (בטכניקת ההזרקה ובכלל), קל ליצור ממנו לוחות בידוד בכל צורה מבוקשת. הדבר מתבטא לא רק בבידוד מזון ומשקה לחום, אלא גם בתעשיית הבנייה כחומר לבידוד מבנים.
  • קלקר לאריזות מוצרים – כולנו מכירים את המצב של פתיחת קרטון ובו מוצר מסוים, כאשר המוצר מוגן בגושי קלקר גדולים, אשר מעוצבים לפי צורתו. הם מספקים הגנה ועדיין קלים מספיק כדי שמשקלם לא יוסיף יותר מדי למשקל הקופסה הכולל.
  • עטיפות – פוליסטירן מתאים כחומר גלם לעטיפות בין השאר תודות ליכולת למחזר אותו.
  • מוצרי מזון – למשל מכלים ליוגורט.
  • אריזות לדיסקים אופטיים – האריזות השקופות שבהן מאחסנים מדיות כמו CD או DVD.
  • סכיני גילוח חד פעמיים – בשביל הידיות והקצה שבו מוחזק הסכין.

שאלות נפוצות

מבחינה כימית, פוליסטירן הוא פולימר אשר מבוסס על פחמן נוזלי בשם סטירן. מבחינת שימוש בתעשייה ובהגדרה מעשית תמציתית, זהו חומר גלם פלסטי נפוץ ושימושי מאוד.

קלקר הוא פוליסטירן אשר עבר תהליך ייצור מיוחד המשלב בתוכו בועות אוויר. תודות לכך הקלקר משלב קלות משקל ("קל") ויכולת טובה של שמירת חום ("קר").

השימוש הידוע ביותר של פוליסטירן הוא כחומר מבודד כאשר הוא בצורתו המוקצפת, אך יש לו גם שימושים רבים נוספים.

לסיכום

בין אם תקראו לו קלקר או בין פוליסטירן מוקצף, מדובר ללא ספק על חומר שימושי ביותר. כמו כן, היחס בין עובדה זו לבין מחירו הזול, הופכים את הקלקר לאפשרות מצוינת בבחירת חומרי גלם לייצור.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן