השלבים לפיתוח מוצר חדש בשנת 2022

פעמים רבות חברות מבקשות לפתח מוצר כדי לשכלל את העסק שלהם, לייעל תהליכים ולהגדיל את המכירות. פיתוח מוצר פוגש אותנו כמעט בכל תחום – רפואה, אסתטיקה, הייטק, מחשבים, קמעונאות ואפילו חקלאות. פיתוח מוצר, הוא התהליך המלא של הבאת מוצר צרכני לשוק. החל משלב הראשון שבו מעלים את הרעיון הראשוני למוצר חדש, דרך ייצור אבי טיפוס ועד הייצור בפועל של המוצר המוגמר. מהם השלבים לפיתוח מוצר חדש בשנת 2022? נביא את כל השלבים במאמר הזה.

פיתוח מוצרים חדשים הוא הליך ידוע בתחום העסקים, אשר מתבטא ברצף שלבים אופייני. באופן טבעי, התהליך מתחיל מרעיון בסיסי מסוים. לאחר שהרעיון מגובש דיו, מבצעים מה שנקרא "מחקר שוק", עליו נרחיב בהמשך המאמר. אחרי שיש לנו מחקר שוק, מתחילים לפתח את הקונספט הרעיוני של המוצר ומשם ממשיכים לתכנון מפורט יותר שלו. בין התכנון התיאורטי לבין "העולם האמיתי" יש לעיתים "מרחק גדול". המרחק גדל במיוחד כאשר הרעיון מערב חדשנות ומחשבה יצירתית. לכן, שלב בדיקת הרעיונות בפועל, הלכה למעשה, הוא השלב המאתגר ביותר – הוא זה שיקבע אם הצלחנו לצמצם את הפער בין החלום על המוצר להגשמתו במציאות. הדבר מוביל כמובן לשינויים ושיפורים שונים ובמקרים חריגים, אף לוויתור על הרעיון. אם הצלחנו לגשר על המרחק, המוצר מגיע לשלב האחרון – ייצורו בפועל, השקה, שיווק ותהליך מתמשך של קבלת פידבקים מהציבור ושיפור המוצר בעת הצורך.

מה דרוש לפיתוח מוצר?

עבור פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, עסקים נדרשים להשקיע לא מעט משאבים, זמן ומאמץ – וזאת כדי להגיע למוצר איכותי באמת. המשווקים רוצים לשווק מוצר מוגמר טוב שישיג את מטרות הפיתוח שלו ויעזור לתדמית החברה המפתחת. לכן, פיתוח מוצר הוא עניין רציני למדי, לו מוקדשת תשומת לב רבה וזהירות. תשומת הלב מתבטאת בין היתר בנקודות הבאות:

·שילוב של שיקולים טכניים ושיקולים עסקיים – יש לבחון לא רק האם אפשר מבחינה טכנית וטכנולוגית לפתח את המוצר, אלא גם לבחון את ההיבט העסקי שלו ולחשוב אם פיתוח המוצר כדאי באמת. לדוגמה, ייתכן שחברה מסוימת שוקלת לפתח דגם משופר למוצר קיים. ברמה הטכנית, השיפור עשוי להיות אפשרי ומעניין. אך ברמה העסקית חייבים לשאול שאלות קריטיות, כגון האם לקוחות העסק יהיו מעוניינים בכלל בשיפור זה? האם הבדל המחירים בין המוצר החדש לישן יהיה הבדל שהלוקחות יהיו מוכנים לשלם? וכו'.

·שיתוף פעולה בין גורמים רבים – פיתוח מוצר לרוב משלב אנשי מקצוע בתחומים שונים, למשל עבודה משולבת של מהנדס מוצר ומעצב תעשייתי. יש אנשי מקצוע שעשויים להידרש בהתאם להיבטים או תכונות ספציפיים ומיוחדות של המוצר, כמו למשל מומחים לארגונומיה לפיתוח מוצר הדורש מומחים.

·מורכבות כספית – פיתוח מוצר הוא נושא מורכב מבחינה כספית. גם עבור עלויות הליך הפיתוח עצמו וגם עבור עלויות של שיווק המוצר בשוק. הדבר מחייב חשיבה, עוד בתחילת תהליך הייצור, על נקודות כגון מקורות המימון לפיתוח, עלות הייצור, תמחור המוצר והיקף המכירות הצפוי.

·תכנון שיטתי – תכנון שיטתי, על פי מתודולוגיות ו-best practices ידועים. התכנון עשוי להתבטא גם בהכנת "תוכנית עסקית" אשר תואמת את פיתוח המוצר הספציפי.

·תכנון השקה לשוק –תהליך פיתוח מוצר מחייב חשיבה יסודית על היבטי השיווק. בהקשר הרחב יותר מדובר בהבאת המוצר לשוק, בהיבטים לוגיסטיים כגון הובלה, בהפצת המוצר וכדומה.

באילו תחומים אפשר לפתח מוצרים חדשים?

התחומים שבהם אפשר לפתח מוצרים פיזיים, מוחשיים, הם רחבים ביותר ומגוונים מאוד. הם מתבטאים כמעט בכל תחום עסקי כגון חקלאות, קמעונאות, רפואה, אסתטיקה, ציוד בטוחני לסוגיו, מוצרי אלקטרוניקה, הייטק וכו'. אנחנו יכולים לראות היום אין-ספור מוצרים וקטגוריות מוצר שונים. יכולות הייצור המגוונות האלה מתאפשרות בין היתר בזכות היכולות של ספקים איכותיים, כגון מחלקת תבניות ועיבוד שבבי של חברת י.ש.ר תעשיות פלסטיק, שמספקת פתרונות טכנולוגיים לפיתוחי מוצרים בתחומים רבים ומגוונים.

למה חשוב להשקיע בפיתוח מוצרים חדשים?

פיתוח מוצר חדש אינו תוצר של רעיון שעולה באופן ספונטני, לרוב דרושה יוזמה רבה ותכנון מראש. באמצעות תהליכים שיטתיים של פיתוח מוצרים חדשים, עסקים מרחיבים את ההיצע שלהם ללקוחותיהם. היצע רחב מקל על הלקוח לבחור את המוצר שמתאים לו ביותר מתוך המגוון המוצע לו. הצגת מוצרים תקופתית יוצרת עניין מתמשך במותג המייצר ומניבה בסופו של דבר תוצאות כלכליות מעולות למותג. ראו למשל את העניין הבלתי פוסק בדגם האייפון הבא – האם ההבדלים אכן כל כך משמעותיים? התשובה לא באמת משנה, משום שחברת אפל מרוויחה את עניין הציבור במוצר בצורה כמעט אוטומטית.

כמה פיתוח מוצר עולה?

פיתוח עצמו של המוצרים משלב תהליכי פיתוח שעשויים להיות שונים מאוד מפיתוח מוצר אחד לאחר. כמו כן, תהליך פיתוח מערב פעמים רבות הסתייעות במומחים ויועצים שונים, סיוע שעולה לא מעט כסף. עוד נקודה חשובה, היא שבפיתוח מוצר עשויים להיות סימני שאלה רבים ו"הפתעות" בדרך, במיוחד במוצר חדשני. משמע – לא תמיד קל להעריך עלויות פיתוח מוצר מראש, כל מוצר דורש טווח עלויות שונה.

השלבים לפיתוח מוצר

·מציאת רעיון – גיבוש רעיון ראשוני למוצר. המוצרים הקיימים של העסק עשויים להיות נקודת מוצא טבעית לכך, ובאופן דומה, גם המוצרים המתחרים. עוד אפשרות, היא חשיבה יצירתית הממציאה מוצר ממש מהיסוד – מקרה שבו הרעיון חדשני לגמרי. פיתוח מוצר חדש לגמרי פותח נישה חדשה בשוק קיים, כמו למשל המצאת מברשת השיניים החשמלית.

·מחקר שוק – לזהות ולמפות את המוצרים שכבר קיימים בתחום, להבין את יתרונות וחסרונות שלהם, לנתח ולהגדיר היטב את קהל היעד הפוטנציאלי למוצר.

·פיתוח הקונספט – על בסיס הרעיון הראשוני והבנת השוק בתחום המוצר, מתקדמים כעת לחשיבה ותכנון לגבי המוצר שלכם. האם וכיצד הוא יוכל להשתלב במצב השוק הנוכחי? במה הוא יהיה מיוחד? ייתכן מאוד שבעקבות זאת, יעלו רעיונות לכמה חלופות אפשריות בתכנון.

·תכנון – בשלב זה מתבצע תכנון יסודי של המוצר, תוך כניסה לפרטים טכניים שונים. מאילו חלקים הוא יורכב ומאילו חומרים? כיצד יעבוד בדיוק כל חלק? כיצד נארוז אותו? איך נעצב את המוצר מבחינה אסתטית? וכו'

·בניית אב טיפוס – המעבר מהתכנון המופשט לעולם הפיזי עשוי להתבטא בכמה שלבים. לפני שנתחיל בייצור המוני של המוצר, יידרשו כמה מוצרי ניסיון מסוגים שונים. הבסיסי ביותר יהיה בדרך כלל "מודל" של המוצר המתוכנן, כלומר דגם מוקטן שלו אשר לא מסוגל לבצע שום פעולה ורק ממחיש את המראה הפיזי. המוצר הבא יהיה מתקדם יותר וישמש לבדיקת היתכנות של הרעיון. הטכנולוגיות שקיימות היום מאפשרות לפתח אבי טיפוס ולייצר אותם במהירות רבה. הטכנולוגיות האלה זמינות, מהירות ומשוכללות, כגון מכונות עיבוד שבבי מתקדמות והדפסת תלת ממד.

·שלב ייצור המוצר – בשלב זה, התכנון אמור להיות סופי. כעת מבצעים את כל הדרוש כדי להבטיח ייצור איכותי ועבודה נוחה מול היצרנים.

סיכום

פיתוח מוצר הוא תהליך ארוך ומורכב, אבל לרוב משתלם ומאפשר לעסקים להתפתח ולהגדיל רווחים. אם אתם עוסקים בפיתוח מוצרים, וזקוקים לייצור של מוצרים בטכנולוגיה מתקדמת, י.ש.ר תעשיות פלסטיק היא בהחלט ספקית שאתם חייבים להכיר כדי להגיע למוצר מתקדם ואיכותי.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן