ריתוך פלסטיק: כל המידע המקצועי

בעבודה המשלבת חלקי פלסטיק, המושג "ריתוך פלסטיק" מתייחס לחיבור שני חלקים כאלה האחד לשני, באופן קבוע. מה זה אומר הלכה למעשה, לאילו מטרות מרתכים פלסטיק ומה ההבדלים בריתוך סוגי פלסטיק שונים? על כל אלה נענה מיד.

מה זה ריתוך פלסטיק?

ראשית, נציין כי אנו מדברים על חיבור חומרי פלסטיק תרמופלסטיים בפרט ולא על חומרי פלסטיק בכלל. Thermoplastics הם סוגי פלסטיק שניתנים לשינוי לאחר ייצורם, מאחר שהם ניתכים בהשפעת חום, זאת בשונה מ-Thermosets (שנקראים גם thermosetting polymers). המטרה בריתוך פלסטיק היא חיבור חלקי פלסטיק באופן כזה, שהתוצר יהיה שווה ערך לחלק מחובר מראש. כלומר, לחבר את שני החלקים כאילו לא היו מופרדים. הדבר מתבטא בין השאר בכמה פרמטרים:

·חוזק בנקודת החיבור: נקודות החיבור צריכות להיות חזקות לכל הפחות כמו החוזק של החלק המקורי, אם לא יותר מכך. הדבר תלוי בהתאמה טובה של טכניקת הריתוך למצב ובביצוע הריתוך בצורה איכותית.

·מצב כללי של המוצר – שהמוצר או החלק המרותך לא ייפגע בצורה כזו או אחרת, עקב תהליך החיבור.

·מראה האובייקט – לעיתים גם המראה של המוצר או האובייקט שמתקבל חשוב. בכל מקרה, חיבור פלסטיק טוב, אמור ויכול, באמצעים של היום, להיות גם אסתטי.

לאילו מטרות ריתוך פלסטיק משמש?

פלסטיק הוא חומר שטבעו מספק אפשרויות רבות ביותר. אפשר ליצור ממנו צורות רבות ולספק לו, לפי הצורך, מגוון תכונות שונות. היכולת לרתך פלסטיק מוסיפה לכך עוד אפשרויות – אלה כמה דוגמאות בולטות לכך:

·ייצור וטיפול בצינורות: צנרת פלסטיק הוא תחום שבו ריתוך פלסטיק מקבל ביטוי רחב במיוחד, כמו למשל ייצור וטיפול בצנרת כזו עבור ענף הבנייה.

·אריזת מוצרים במפעלים: יכולת חיבור מהיר של חלקי אריזה מפלסטיק באופן קבוע (עד שהמוצר יגיע ללקוח שיפתח את האריזה). תודות לכך אפשר לחסוך בהוספת חלק נוסף אשר ישמש כאמצעי הידוק וסגירה של שני החלקים ביחד.

·בתעשיית התעופה: עולם התעופה הוא תחום שבו דרושים דיוק מרבי וחוזק. זהו גם ענף שבו רואים לא מעט שימוש בציוד יקר ומתקדם. כך שטכניקות ריתוך פלסטיק מיושמות בו לא מעט, כולל המתוחכמות ביותר.

·בעולם השיט: בבניית כלי שיט ותיקונם יש העדפה מובנת לחומרים קלים ועמידים בפני רטיבות ופלסטיק הוא פתרון אידאלי במקרים רבים.

·בתחום הרכב: רכבים מודרניים כוללים לא מעט חלקי פלסטיק. הודות לריתוך פלסטיק אפשר לתקן חלקי רכב שנפגעו בצורה מהירה ומשתלמת ביחס לרכישת חלק חדש והתקנתו. אגב, פגושים מבוססים על פלסטיק, בין היתר מאחר שגמישותם (ביחס למתכת) מסייעת לצמצם נזקי תאונה. ריתוך פלסטיק לתיקונים ברכב, הוא חלק מאוסף טכניקות מתוחכמות שפותחו לתיקון מהיר של החלק במקום החלפתו, בדומה לתיקון מהיר של שקעים בחלקי פח, בעקבות מכה.

באילו מצבים יש צורך בריתוך?

כפי שאולי שמתם לב, אפשר לחלק את המטרות האופייניות של ריתוך פלסטיק לכמה סוגים ראשיים. אפשר לומר, שהדבר נדרש בתהליכים האלה:

·ייצור: במסגרת תהליכי ייצור לשם חיבור חלקים. ריתוך פלסטיק מאפשר לחבר במהירות חלקים שונים במוצר חדש. הוא עשוי להשתלב בפסי ייצור באופן יעיל למדי. זאת תודות לכך שיש כיום מבחר מכונות ריתוך פלסטיק ושניתן לשלוט על תהליכים כאלה באופן מאוד מדויק וממוחשב.

·תיקון: במסגרת תיקון פגם בפלסטיק, לשם איחוי שברים וסדקים.

·שינוי: לשם ביצוע שינוי במוצר קיים, כגון הארכה של צינור פלסטיק.

הבדלים בין סוגי עיבוד פלסטיק השונים

מלבד הדבקת חלקי פלסטיק או חיבור מכני של חלקי פלסטיק האחד לשני, אפשר לחבר חלקי פלסטיק גם בצורות האלה:

הלחמת פלסטיק

שיטת חיבור חלקי פלסטיק, אשר מבוססת על הוספת חומר מחבר. זאת בדומה להלחמה בתחום האלקטרוניקה שבו משתמשים בבדיל.

ריתוך פלסטיק

בריתוך מחברים חלקים מפלסטיק ללא חומר מחבר – מחממים את אזור החיבור המבוקש, כך שהפלסטיק מותך מעט וכעת ניתן לחיבור. אפשר לבצע ריתוך פלסטיק באמצעות מגוון טכניקות ושיטות, להן ניתן דוגמאות בהמשך. יש להתאים את טכניקת הריתוך לסוגי הפלסטיק השונים, מאחר ש"פלסטיק" הוא למעשה שם כולל למגוון רחב של חומרים. יש חומרי פלסטיק שקלים יותר להלחמה ויש כאלה שיותר מאתגרים. אך הטכנולוגיה בתחום זה מספקת היום פתרונות לכל מצב. שיטת הריתוך חוסכת בצורך להוסיף חומרים או עזרי חיבור. הדבר משמעותי למדי בכך שהוא מפשט תהליכים וגם מונע הגדלת משקל ועובי של האזור המחובר. הגדלה שאף עשויה במקרים מסוימים להפריע לחיבורו מחדש לתוך מכלול או אפילו לשימוש בו. לרוב, הלחמה כזו עשויה להתבצע באופן מהיר למדי והדבר משמעותי כאשר נדרשת חזרה רבה על תהליכים כאלה. היבט חשוב מאוד הוא חוזק החיבור – ההלחמה מספקת תוצאה חזקה מאוד, תודות לכך שהיא יוצרת למעשה חיבור מלא. שני חלקים שמחוברים באופן הזה הופכים לחלק אחד לכל דבר. זאת, בשונה למשל מחיבור בדבק או בברגים, אשר עשוי להשתחרר עם הזמן.

הזרקת פלסטיק

הזרקה היא שיטה נפוצה מאוד ליצירת מוצרים שונים מפלסטיק. להזרקה אפשרויות מתקדמות כגון הזרקה של שני חומרים על אותו מוצר (הזרקה דו קומפוננטית). למעשה, הזרקת פלסטיק הוא תחום מתוחכם למדי. לכן, כדי להפיק את מלוא התועלת ממנו, חשוב לעבוד עם מקצוענים. דוגמה טובה לכך, היא מחלקת הזרקות פלסטיק של חברת י.ש.ר תעשיות פלסטיק.

שיטות נפוצות

עם השנים פותחו מגוון שיטות לריתוך פלסטיק. אלה דוגמאות, לכמה מהשיטות הבולטות ביותר היום:

ריתוך בעזרת חום

ריתוך אולטראסוני הוא שיטה ותיקה ויעילה מאוד, שבה מחממים את חלקי הפלסטיק שיש לחבר. מדובר בחימום מהיר למדי באמצעות גלי קול. שיטת חיבור אחרת בחימום היא באמצעות "פלטה" מחוממת.

ריתוך לייזר

גם לייזר הוא כידוע אמצעי שבאמצעותו אפשר לחמם פלסטיק ובמהירות. ריתוך פלסטיק בלייזר נעשה באמצעות שימוש בקרן כזו לשם חיבור החלקים באופן מדויק ונקי במיוחד. הקרן עוברת דרך חלק אחד (שקוף) ופוגעת בחלק השני. אזור החיבור בין שני החלקים מתחמם ומתקבל אפקט החיבור המהיר המבוקש.

ריתוך ויברציוני

שיטת חימום מיוחדת שבה מניעים במהירות חלק אחד, אשר צמוד לחלק סטאטי שאליו הוא אמור להתחבר. התנועה היחסית גורמת כמובן לחיכוך חזק, אשר יוצר חום רב.

סיכום

ריתוך פלסטיק הוא לא נושא שעומד בפני עצמו בלבד, הוא רחב מאוד ומלא באפשרויות. במבט רחב על טיפול מקצועי בתחום הפלסטיק, טוב שתהיה לכם כתובת אחת, אמינה ואיכותית, אנחנו בחברת י.ש.ר תעשיות פלסטיק כאן לספק לכם את השירות הזה.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן