מכונת CNC: המדריך המקיף לשנת 2024

מכונת CNC היא מכונה מתקדמת שמאפשרת לעבד חומרי גלם כדי ליצור תוצרים שונים בהתאם לתוכניות שנקבעות מראש באופן ממוחשב. מדובר במכונה שמאפשרת לעסקים, יזמים, סטארט אפים ולכל מי שמעוניין לייצר מוצרים מסוימים לעשות זאת באופן מהיר, בעלויות נוחות וכמובן גם ללמוד מכשלונות או כשלים בתכנון מוצרים. בואו נבין מהי המכונה, איך היא עובדת ולמה היא חשובה כל כך לביצוע וייצור מוצרים מחומרי גלם שונים.

מה זה CNC?

CNC הם ראשי התיבות Computer Numerical Control, ובעברית מקובל לתרגם זאת כבקר ממוחשב נומרי. מטרתו של מכשיר זה היא שליטה ממוחשבת על מכונת CNC. למעשה, התשובה לשאלה מה זה CNC יכולה להתייחס או לבקר או למכונה כולה.

מה היא מכונת CNC?

מכונת CNC היא מכונה אשר מבצעת פעולת "כרסום" בגוש חומר גלם, כדי לקבל את התוצר המבוקש. זאת, בדומה לפעולות ידניות מקבילות כגון גילוף ובעזרת הבקר שהזכרנו קודם. באמצעות מכונה כזו ניתן לבצע את הפעולות בצורה מהירה ומדויקת יותר, והתוצר גם יהיה עקבי מאוד. כלומר, נוכל לייצר עם מכונה כזו כמות גדולה של חלקים שיהיו כולם באיכות הטובה ביותר מבחינת דיוק ה”כרסום”.

מכונות CNC עשויות לחסוך זמן רב בייצור. כל זאת משפיע על תהליכי עבודה של היצרנים ועל העלויות עבורם, ולכן משפיע לטובה גם על הצרכן. ניתן לראות מכונת CNC כעובד ייצור סופר יעיל או כחלק מפס ייצור, והיא סוג של רובוט ייצור. מייד נרחיב ונסביר מה ניתן לייצר באמצעות מכונת CNC וכיצד. אך בתמצית, ניתן לתאר זאת בשתי מילים: כמעט הכל! לא פלא שיש למכונות אלה מקום של כבוד בהיסטוריה התעשייתית. גם כיום, הן נמצאות בשימוש נרחב מאוד, בין השאר תודות להתפתחותן המתמדת והרבה מבחינת אוטומציה ומחשוב והיבטים נוספים.

מכונת CNC: איך היא עובדת?

אם נרחיב מעט את ההסבר מה זה מכונת CNC, נתאר אותה כמכונת עיבוד חומרים עם בקר ממוחשב, אשר מפעיל אותה על פי תכניות שניתנות לו. אופן העיבוד, הוא כאמור בגישה של "כרסום". כלומר מתחילים מגוש חומר גלם או ממוצר קיים. זו היא נקודת המוצא ומכאן, המכונה מורידה חלקים. “מכרסמת" בצורות שונות. כשם שפסל מייצר דמות מתוך גוש חומר, באמצעות הורדת חלקים עם כלי עזר שונים. חשוב לציין, ש-CNC עשוי בהחלט לכלול גם פעולות נוספות אך קרובות, כגון קידוח או חריטה. בגלל אופי פעולתן, למכונות אלה יש אמצעי אבטחה שונים, כולל מניעה של התקרבות לאזורים מסוכנים שנמצאים בתנועה. במידת הצורך משתמשים גם באמצעי קירור למכונה מאחר שהיא עשויה להתחמם. הדבר מתרחש בעיקר כאשר המכונה פועלת במהירויות גבוהות ולאורך זמן.

עם אילו חומרים אפשר לעבוד?

מגוון החומרים איתם ניתן לעבוד במכונת CNC רחב מאוד. הדבר תלוי כמובן גם במכונה שצריכה להיות מסוגלת לעבוד עם החומר בו מדובר. אך מכונה טיפוסית תדע לעבוד עם החומרים הנפוצים מתכת, פלסטיק ועץ. כמובן, כאשר מדברים על מתכות ופלסטיק, מדובר למעשה לגבי כל אחד מהם, על עולם שלם של אפשרויות משנה בחירת חומרים.

מהם השימושים של מכונת CNC?

שימושי מכונות אלה רבים מאוד. רואים זאת למשל ביצירת מוצרי אלקטרוניקה, בתחום רפואת השיניים ועוד. למעשה, הגמישות והאפשרויות האינסופיות, והן מנקודות המפתח שהביאו לפופולאריות הגדולה של מכונות CNC. ניתן לנסות ולסווג את השימושים לפי הנקודות הבאות:

· ייצור או עיבוד שבבי – באמצעות CNC ניתן לייצר מוצרים וחלקים שונים מההתחלה או לבצע פעולות שונות על חלקים ומוצרים קיימים.

· יצירת חלקים דו ממדיים או תלת ממדיים.

· ביצוע התאמות שונות – למשל יצירת חורים עבור ברגים.

· מוצרים רבים ואוטומציה – היבט חשוב מאוד הוא שמכונות אלה משמשות כדי ליישם אוטומציה בייצור. לא רק מבחינת עיבוד מוצר אחד באופן מלא, אלא מבחינת חזרה על כך ככל שנדרש. מכונות מתקדמות עשויות גם לבצע בדיקות איכות של התוצר ולהתריע על תקלות בפעולתן.

· מוצרים מעטים בהתאמה אישית – ניתן להשתמש במכונות CNC כדי לייצר מוצר בודד וייחודי על פי דרישות ספציפיות. דוגמה בולטת לכך היא יצירת אבי טיפוס עבור יזמים, סטארטאפים או עסק שמפתח מוצר חדש. מכונות CNC מאפשרות לפתח אבי טיפוס במהירות גבוהה ביותר. יש לכך חשיבות גדולה לאור התחרות העזה שמולה עשויים לפעול, כאשר פיתוח זריז והגעה מהירה לשוק חיוניים. למעשה, אפילו כישלון הוא דבר שעסקים מעוניינים שיתרחש במהירות. לפי הגישה שמכונה fail fast, אם אב טיפוס מוכיח שרעיון מסוים לא עובד, מוטב לדעת על כך בהקדם. לכן, מוטב להיות מסוגלים לייצר את אותו אב טיפוס במהירות מרבית.

איך מתבצע עיבוד שבבי CNC?

תוכניות העבודה נקבעות באמצעות מחשב, יתרון כשלעצמו משום שהמחשב מחובר למכונה ויכול לבצע את הכל באופן יעיל ומהיר, תוך שומרים את כל העבודות והתוכניות לשימוש עתידי. השימוש במחשב פותח גם אפשרויות מתקדמות, כגון הפיכת שרטוטי מוצרים להנחיות עבודה למכונת ה-CNC באופן אוטומטי.

לאחר שהתוכניות נקבעות, המכונה מתחילה לעבוד: למכונה יש ראש שבו ניתן להחליף את החלקים בהתאם לאופי ה"כרסום" המבוקש. הראש מונע למיקומים מבוקשים באמצעות מנועים וכמה צירים.

עיבוד שבבי באמצעות מכונות אלה נפוץ מאוד בעולם התעשייה מזה שנים רבות. הוא מיושם למשל במחלקת תבניות ועיבוד שבבי בחברת ישר תעשיות פלסטיק, אשר גם מציעה שירותי עיבוד שבבי משלים לחלקי פלסטיק. זאת באמצעות מכונות CNC, מחרטות CNC, כרסומות, מכונות חיתוך בחוט (WIRE CUT), מכונות אלקטרו ארוזיה (EDM), מכונות למדידה תלת ממדית וציוד מתקדם נוסף.

סיכום 

חברת י.ש.ר תעשיות פלסטיק היא חברה וותיקה מאוד ורבת מוניטין, אשר נוסדה בשנת 1978. החברה מתמחה בפיתוח, ייצור והתאמת פתרונות טכנולוגיים חדשניים וכוללים לתעשיית הפלסטיק, עבור עסקים גדולים (בלבד). ישר פועלת במגוון ענפי תעשייה ושירותים, בהם תחומי הציוד הרפואי והבטחוני, השקיה וחקלאות, אלקטרוניקה ומוצרי צריכה. יתרונה התחרותי המיוחד הוא ביכולת להעניק פתרון שלם וכולל, של אפיון, ייצור, הרכבה ואריזה במקום אחד, עם אחריות אחת. בזכות זאת אתם יכולים ליהנות מחיסכון בזמן וכסף, משיפור האיכות, צמצום הפחת וחסכון בניהול לוגיסטיקה והובלה.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן