תעשיית הפלסטיק: מה מיוחד בה?

תעשיית הפלסטיק התפתחה בעידן המודרני כחלק אינטגרלי מעולם הייצור. היא מקבלת ביטוי באין-ספור דרכים, ולמעשה אופני היישום של הפלסטיק מתרחבים בהתמדה. לעיתים אופני הייצור מתבטאים בדרכים מפתיעות – בהרכבי פלסטיק מיוחדים וכחלק ממוצרים שלא היינו חושבים שפלסטיק מתאים לייצורם. כתוצאה מכך, הפלסטיק הפך לחלק בולט מאוד בחיי היום יום של האנושות, כשהוא מוזיל עלויות, מרחיב היצע של מוצרים שונים ועוד. יתרונותיו גרמו לפופולאריות שלו לנסוק במהירות ולביקוש להיות גבוה תמיד, למרות חסרונות וסיכונים שונים (שנזכיר בהמשך). גם החסרונות מקבלים בשנים האחרונות מענה משופר, וכך יוצא שהפלסטיק לא רק שלא מוחלף בחומר גלם אחר, אלא מוסיף ומבסס את מעמדו המיוחד. במאמר זה נבין ביחד מה מיוחד כל כך בתעשיית הפלסטיק שהפך אותה להיות בין התעשיות החשובות ביותר היום, ונעמוד על ההבדלים שבין תעשיית הפלסטיק בעולם לתעשיית הפלסטיק בארץ.

תעשיית הפלסטיק בעולם

אלה כמה נקודות מעניינות על תעשיית הפלסטיק בעולם אשר יספקו היכרות קצרה אך מהירה איתה:

  • חלק מהתעשייה הכימית – תעשיית הפלסטיק בעולם היא חלק בולט מהתעשייה הכימית בכלל. זאת מאחר שהפלסטיק הוא חומר כימי המשמש בתחומי ייצור רבים מאוד.
  • הפלסטיק כחומר מיוחד – ממה בדיוק עשוי פלסטיק אפשר לגלות כאן, אך חשוב לזכור שזהו חומר מלאכותי. תודות לכך, תעשייה זו מגוונת מאוד וגם גמישה ביכולותיה.
  • תעשייה בצמיחה מתמדת – תעשיית הפלסטיק צומחת בהדרגה בשנים האחרונות. ייצור הפלסטיק עצמו, הפך להיות יותר ויותר מתוחכם, מורכב ורב אפשרויות. הדבר מתבטא למשל בכך שיש תחומי התמחות שונים סביבו, אצל חברות שמתמחות בייצור בפלסטיק.
  • מתחרים רבים ומובילים בולטים – שוק הפלסטיק העולמי תחרותי מאוד. בולטים בו כמה מרכזים של פעילות רבה מאוד, בהם סין (המחירים הזולים הידועים של אזור גאוגרפי זה), ארה"ב, בריטניה, צרפת ושבדיה.
  • זיהום – הזיהום שיוצרת תעשיית הפלסטיק הוא מטרד בין-לאומי ידוע ובולט זה שנים. הכוונה לזיהום לא בהכרח בתהליך הייצור עצמו, אלא יותר מהיבט תוצרי הפלסטיק, שאינם מתכלים ושמזיקים לסביבה בדרכים שונות.
  • מחזור – בתגובה לנושא הזיהום, התפתחו עם השנים פתרונות שונים. בין השאר, מנסים למחזר פלסטיק בדרכים כאלה ואחרות. התפתחות חשובה מאוד שמקודמת במחקר ופיתוח לאורך השנים, היא יצירת סוגי פלסטיק שמתאימים יותר למחזור. אפשרות נוספת שנותנת לכך מענה וכבר זמינה גם היא, הם סוגי פלסטיק שמתכלים באופן טבעי.

תעשיית הפלסטיק בישראל

וכמה נקודות מפתח על התעשייה המקומית:

  • ייצור עשיר ומגוון – מאחר שהתעשייה המקומית בכלל היא עולם רחב ופעיל מאוד, גם תעשיית הפלסטיק בישראל מתבטאת באין-ספור אופנים. תוכלו להתרשם מכך אם תקראו על כמה פרויקטים בתעשייה שביצעה חברת ישר תעשיות פלסטיק.
  • ללקוחות מקומיים וגם לייצוא – תעשיית הפלסטיק הישראלית כוללת מאות יצרנים והיא מתבטאת גם בייצוא מוצרי פלסטיק לחו"ל.
  • התמחויות מיוחדות – יצרני הפלסטיק המקומיים הם בעלי רקע חזק מאוד בתחומים מסוימים, בעיקר ביטחון וחקלאות. זאת בהמשך טבעי לכך שתחומים אלה הם חלק בולט בהיסטוריה של מדינת ישראל. הדבר התבטא גם בצורך בייצור רחב סביב נושאים אלה וגם בהשקעה בחדשנות. למשל נושא הטפטפות, שהן למעשה המצאה ישראלית שהפכה פופולארית מאוד בכל רחבי העולם. הטפטפות מבוססות על פלסטיק, וכך קרה שהן גם תרמו בעקיפין לביקוש לייצור פלסטיק בישראל.
  • מתועלות ה"קורונה" – לאחרונה מגפת הקורונה גרמה לצמצום הזמנות פלסטיק מסין ולעניין גובר בתעשיית הפלסטיק המקומית.

ייצור בפלסטיק

פיתוח מוצר מפלסטיק מספק אפשרויות רבות. פיתוח כזה מתבטא בין השאר בתעשיות האלה:

חקלאות

עולם החקלאות הוא בין התחומים המרכזיים שעבורם נדרשים מוצרי וחלקי פלסטיק. טפטפות ויריעות מסוגים שונים מספקים לכך דוגמאות נפוצות מאוד.

לבתים ולשימוש פרטי

ברחבי בית פרטי ממוצע יש אין-ספור מוצרי פלסטיק – החל בחפצים קטנים כגון יעה ועד למחסן פלסטיק לגינה.

אריזה

המחיר הזול והאפשרויות הרבות להרכב החומר, הופכות את הפלסטיק מתאים מאוד לאריזות. למשל היכולת לעשות אותו שקוף וקל.

ענף הבנייה

בניית תשתיות מסוגים שונים נעזרת היום יותר מתמיד בפלסטיק. דוגמה בולטת לכך הם צינורות, שבעבר היו פעמים רבות ממתכת (שמחלידה) והיום הם לרוב מפלסטיק.

תעשייה

תעשיות רבות משתמשות בפלסטיק, כאחד מהחומרים בייצור מוצרים שאינם פלסטיים בלבד.

רפואה

יש לא מעט סוגי ציוד רפואי שבהם פלסטיק מקבל ביטוי, כולל ציוד רפואי מתכלה.

רכב

רכבים הם סוגי מוצר מורכבים מאוד מבחינת היקף וסוג החלקים שכלולים בהם, וגם לפלסטיק יש בכך חלק נכבד היום.

תעופה

היכולת לשלב חוזק ומשקל קל הופכים את הפלסטיק מתאים גם לתחום התעופה, גם אם לא לחלקים מרכזיים בגוף המטוס.

תערובות פלסטיק

ייצור חומרי גלם פלסטיים עבור יצרני מוצרים אחרים.

 

שאלות נפוצות

מה מצב תעשיית הפלסטיק בישראל לעומת תעשיית הפלסטיק בעולם?

תעשיית הפלסטיק המקומית חזקה למדי, גם ביחס לתעשיית הפלסטיק הבין-לאומית בכלל. היא נחשבת איכותית, מתקדמת ואפילו בעלת כמה התמחויות מיוחדות.

ממה עשוי פלסטיק?

פלסטיק עשוי מפולימרים ומתוספים שונים, אשר מעניקים לו תכונות מבוקשות בהתאם לצורך.

איך מייצרים מפלסטיק?

יש כמה שיטות מובילות לייצור מפלסטיק, כאשר דוגמה בולטת מאוד היא שיטת ההזרקה. לאחר מכן, אפשר לבצע שלבי עיבוד נוספים על הפלסטיק, כגון עיבוד שבבי.

לסיכום

כשם שהפלסטיק הוא חומר רב אפשרויות, כך גם תעשיית הפלסטיק – מספקת ליצרנים אין-ספור אפשרויות. הן מבחינת סוגי הפלסטיק אשר ישמשו כחומר גלם והן מבחינת שיטות ייצור וגימור.

פתח צא'ט
אפשר להציע עזרה?
היי,
אפשר לעזור?
דילוג לתוכן